8.5.2024

Kollektivavtalsförhandlingar inom den privata hälso- och sjukvårdssektorn (TPTES) fortsatte 8.5.

Kollektivavtalsförhandlingar inom hälso- och sjukvårdssektorn 8.5.

Förhandlingarna inom hälso- och sjukvårdssektorn kunde fortfarande inte avslutas idag. Många svåra frågor ligger på bordet, och de största frågorna, såsom löneförhöjningarnas nivå och struktur samt frågor som gäller arbetstidsregleringen, är fortfarande öppna. Förhandlingarna fortsätter på måndag 13.5. Tills dess bearbetar vi frågorna i bakgrunden.

Kollektivavtalsförhandlingar inom hälso- och sjukvårdssektorn 6.5.

Förhandlingarna inom hälso- och sjukvårdssektorn har i dag fokuserat på frågor som rör arbetstidsreglering. Även i denna fråga fördes en intensiv debatt. Det finns fortfarande många olösta frågor, så det kommer att ta tid att nå en förhandlingslösning. Förhandlingarna fortsätter på onsdag 8.5.

Kollektivavtalsförhandlingar inom hälso- och sjukvårdssektorn 3.5.

I dagens förhandlingar om kollektivavtalet för hälso- och sjukvårdsservicebranschen fokuserade vi särskilt på löneförhöjningarnas struktur och nivå. Det är lång väg kvar till en lösning, på bordet ligger fortfarande många öppna frågor. Förhandlingarna fortsätter 6.5.

Kollektivavtalsförhandlingar inom hälso- och sjukvårdssektorn 2.5.

I dag förhandlade vi hela dagen om hälso- och sjukvårdsbranschen. Alla de viktigaste oavgjorda delfrågorna var uppe för diskussion men i synnerhet kostnadsramen för avtalet och lönerelaterade frågor såsom löneförhöjningarnas nivå, tidtabellen för förhöjningarna samt bestämmelserna om lönesystem. Läget är svårt men vi försöker hitta lösningar. Förhandlingarna fortsätter i morgon 3.5.

Kollektivavtalsförhandlingar inom hälso- och sjukvårdssektorn 29.4.

I dagens förhandlingar om hälso- och sjukvårdstjänster diskuterade vi den övergripande avtalsuppgörelsen, särskilt löneökningarna och kostnadsramen för avtalet. Vi övervägde olika faktorer för att främja möjligheterna att nå en överenskommelse.  Förhandlingarna kommer att förlängas till 2.5.2024, även om avtalet löpte ut 30.4.

Kollektivavtalsförhandlingar inom hälso- och sjukvårdssektorn 26.4.

Hälso- och sjukvårdssektorn har idag diskuterat parternas målsättningar kring löner och löneökningar. Kollektivavtalet inom hälso- och sjukvårdssektorn löper ut 30.4 och målet har varit att förhandla fram ett nytt avtal före detta datum.

Det verkar dock som om en förhandlingslösning inte kommer att kunna nås före slutet av april, varför parterna redan har kommit överens om fler förhandlingstider även för maj. Nästa ordinarie förhandlingsmöte har överenskommits till 29.4.

Kollektivavtalsförhandlingar inom hälso- och sjukvårdssektorn 17.4.

Förhandlingarna inom hälso- och sjukvårdssektorn pågick hela dagen idag. De ämnen som behandlades var frågor relaterade till avtalsperioden och löneökningar samt främjande av välbefinnande på arbetsplatsen. Diskussionen fortsatte även om bestämmelserna i resebilagan. Nästa egentliga förhandlingsmöte är överenskommet till 26.4, vi behandlar textfrågor under mellantiden.

Kollektivavtalsförhandlingar inom hälso- och sjukvårdssektorn 10.4.

I dagens förhandlingar om hälso- och sjukvården gjordes en översyn av parternas målsättningar. Vi har också arbetat med bestämmelserna i resebilagan i syfte att förtydliga dem. Vi fortsatte också diskussionen om kollektivavtalens utveckling och framtid.

Nästa möte vid förhandlingsbordet har överenskommits till 17.4.

Anmäl dig till hälso- och sjukvårdssektorns (TPTES) medlemmars rundabordssamtal med Teams 22.4

Kollektivavtalsförhandlingar inom hälso- och sjukvårdssektorn 2.4.

Förhandlingarna inom hälso- och sjukvårdssektorn fokuserade på att klargöra lönesystemet. Det fördes också en allmän diskussion om den långsiktiga utvecklingen av kollektivavtalet och man planerade en tidtabell för de kommande teman.

Nästa förhandlingsmöte har överenskommits till 10.4.

Kollektivavtalsförhandlingar inom hälso- och sjukvårdssektorn 27.3.

Förhandlingsmötet för hälso- och sjukvårdssektorn inleddes med en allmän diskussion om utsikterna för sektorn och kollektivavtalsförhandlingarnas mål och utvecklingsbehov. Detta följdes av en genomgång av förhandlingsmålen för arbetsgivarsidan, HALI ry.

Parterna har en gemensam vilja att utveckla kollektivavtalet så att det är aktuellt, tillgodoser parternas behov och ger ett mervärde för användarna. Det gemensamma målet är också att öka branschens drag- och hållkraft. Utmaningen är sedan att hitta en gemensam syn på hur målen ska uppnås.

Nästa förhandlingsmöte har överenskommits till 2.4.

Kollektivavtalsförhandlingar inom hälso- och sjukvårdssektorn 22.3.

Resebilagan diskuterades vid förhandlingsmötet för hälso- och sjukvårdssektorn och arbetet med detta fortskrider. Förhandlingarna kommer att fortsätta nästa onsdag  27.3.

Kollektivavtalsförhandlingar inom hälso- och sjukvårdssektorn 15.3.

Vid dagens möte inom hälso- och sjukvårdssektorn diskuterades frågor som rör utvecklingen av arbetarskydd och välbefinnande på arbetsplatsen samt behovet av att förtydliga kollektivavtalets lönesystem och reseregler. Nästa möte har överenskommits till fredagen 22.3.

Kollektivavtalsförhandlingarna inom hälso- och sjukvårdssektorn inleddes 1.3.

Kollektivavtalsförhandlingarna inom hälso- och sjukvårdssektorn (s.k. TPTES) inleddes 1.3.2024. En allmän diskussion fördes om situationen och utmaningarna i sektorn och behovet av att utveckla kollektivavtalet. Vid det första mötet diskuterade vi också Sote rf:s (SuPer, Tehy och Erto) målsättningar, av vilka de viktigaste var frågor som gäller lönerna och utvecklingen av lönesystemet samt arbetshälsan.

Förhandlingarna inleddes i en god och konstruktiv anda, med det gemensamma målet att nå en förhandlingslösning innan den nuvarande kollektivavtalsperioden löper ut 30.4. Nästa egentliga förhandlingsmöte är planerat till 15.3, men dessförinnan ska bland annat lönearbetsgruppen, som har en nyckelroll i lönefrågor, träffas. Textfrågor bearbetas även mellan förhandlingsmötena.