7.9.2023

Vårddirektivet ska upprättas när man fortfarande är frisk och kry

Medicinvetenskapen möjliggör såväl förlängning av liv på konstgjord väg som värdig död. Till exempel kan en olycka och därav följande oförmåga att bestämma över sin egen vård drabba vem som helst, så funderingar kring önskemål om behandling och upprättande av vårddirektiv kan vara aktuellt även för de i arbetsför ålder.

Vårddirektivet ska upprättas när allt fortfarande är bra. Vårddirektivet ska upprättas utifall man inte kan delta i behandlingsbeslutet för egen del, ett sådant hinder kan till exempel vara medvetslöshet eller minnessjukdom. Det är svårare att upprätta vårddirektiv om man redan har insjuknat i minnessjukdom, eller i någon annan allvarlig sjukdom, såsom cancer som fått övertag. Det finns skäl att diskutera vårddirektivet och vad det innebär redan till exempel vid nästa besök hos husläkare.

Det finns inga krav på formatet i vårddirektivet. Direktivet kan upprättas i MittKanta, skriftligen och i närvaro av intygande vittnen eller till och med muntligt. THL och Minnesförbundet har färdigtryckta blanketter. I Hälsobiblioteket kan man se exempel på vårddirektiv som läkare har skrivit. Vårddirektivet kan antecknas i patientjournalen. Det är viktigt att vårddirektivet finns nära till hands, i plånboken kan man förvara ett vårdkort som anger att vårddirektivet existerar, till exempel i händelse av olycka.

Vårddirektivet är förpliktande för vårdpersonalen. Vårddirektivet har till syfte att ange i vilken situation personen vill neka eller avstå från behandlingar som på konstgjort sätt upprätthåller livsfunktioner eller kortvarigt förlänger livet. Det kan handla om andningsmaskiner, sondmatning eller antibiotikadropp. Detta gäller endast vid situationer när åtgärder och behandling skulle bara förlänga den lidande patientens liv. Vårddirektivet kan minska de anhörigas ångest i samband med beslutsfattande när de vet vad den närstående själv vill. Vårddirektivet förutsätter dock inte att vårdpersonalen genomför behandlingar som inte hör till allmänt accepterad behandling av sjukdomar.

Önskemål om choklad och vin går också bra. I vårddirektivet kan man även uttrycka önskemål om vardagens omsorger och begränsningar, till exempel om kost, njutningsmedel eller miljö. Dessa önskemål eller begränsningar gäller inte om vårdpersonalen inte kan genomföra dessa. Till exempel kan man önska att kosten inte ska vara den rekommenderade utan den kan innehålla choklad, grädde och även snaps.

I samband med vårddirektivet kan man även upprätta en intressebevakningsfullmakt. Genom intressebevakningsfullmakten kan man till exempel bestämma vem av de närstående får ta beslut gällande behandling om man inte själv kan göra det, och vem får ta del av information om vård och behandling. Intressebevakningsfullmakten ska alltid upprättas skriftligen i likhet med testamente, och där behövs två ojäviga vittnen.

Källor och länkar:

Vårddirektiv, Duodecim, terveyskirjasto.fi/dlk00809 (det finns även exempel på vårddirektiv som läkarna har upprättat åt sig själva)

THL, thl.fi/fi/web/ikaantyminen/elaman-loppuvaiheen-hoito/hoitotahto

Minnesförbundet, minnesförbundet.fi/fi/etuudet-ja-oikeudet/hoitotahto