Anne Heiskanen

• SuPerin edustajiston jäsen, pääluottamusmies ja SuPer-Opo

• Työskentelee lähihoitajana kuntoutuksen ja hoivan yksikössä Iisalmessa

• Koulutukseltaan lähihoitaja, opiskelee työn ohessa hallintotieteitä Lapin yliopistossa

• 44-vuotias

Anne Heiskanen on ehdolla liiton puheenjohtajaksi kaudelle 2020–2024. Sekä liittohallituksen että edustajiston puheenjohtajat ja varapuheenjohtajat valitaan liittokokouksessa 15.–16. syyskuuta.

Mitkä ovat seuraavan kauden suurimmat haasteet ja miten aiot vastata niihin?

Suurin haaste on sote-uudistus ja se, miten turvaamme jäsenten edunvalvonnan isossa muutoksessa. Kyseessä on suuri liikkeenluovutus ja sen henkilöstövaikutukset ovat suuret. Sote-uudistus vaatii paljon SuPerilta järjestönä, mutta myös paikallisesti ammattiosastoilta; miten huolehdimme jäsenten edunvalvonnasta, kun rakenteet ja palveluiden järjestäminen muuttuvat.

Puheenjohtajana pyrin saamaan jäsenten äänen ja tarpeet kuuluviin suuressa muutoksessa, niin yhteiskunnallisessa keskustelussa kuin päätöksenteossa.

Muita suuria haasteita ovat alan vetovoiman ja houkuttelevuuden lisääminen sekä palkkakehitys. Työn vaativuus on kasvanut, eikä se näy tällä hetkellä palkkauksessa. Haasteena on myös mitoitukseen ja laatuun liittyvät kysymykset, miten nämä toteutuvat jatkossa, tehdäänkö hoitotyössä edelleen tukitöitä ja miten ne järjestetään tulevalla sitovan mitoituksen kaudella.

Merkittävä haaste on myös se, miten saadaan nuoret jäseniksi SuPeriin ja jäsenhankintaa kehitettyä niin, että se aktivoi työntekijöitä liittymään jäseneksi. Yleisemmällä tasolla kyse on siitä, millaisen kokemuksen työntekijät saavat ammattiosaston toiminnasta ja SuPerista.

Lue Anne Heiskasen haastattelu kokonaisuudessaan SuPer-lehden verkkosivuilta.