Jaana Dalén

• SuPerin varapuheenjohtaja, SuPerin liittohallituksessa vuodesta 2008, pääluottamusmies

• Työpaikka Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin aikuisten tehohoito-osastolla

• Koulutukseltaan perushoitaja

• 58-vuotias

Jaana Dalén on ehdolla liiton varapuheenjohtajaksi kaudelle 2020–2024. Sekä liittohallituksen että edustajiston puheenjohtajat ja varapuheenjohtajat valitaan liittokokouksessa 15.–16. syyskuuta.

Mitkä ovat seuraavan kauden suurimmat haasteet ja miten aiot vastata niihin?

Sote-uudistuksesta on puhuttu kohta 12 vuotta, ja edelleen se on meidän suurin haasteemme tulevalla hallituskaudella. Keskeistä on, miten SuPerin jäsenten työehdot ja työpaikat säilyvät ja miten ne saadaan pidettyä kuosissa.

Kevään työehtosopimusneuvotteluissa saimme kauan tavoittelemamme sote-sopimuksen, jonka työstäminen alkaa hallituskaudella.

Hoitajamitoituksen loppuunsaattaminen tulee olemaan suuri haaste, kun mietitään millaisessa taloudellisessa tilanteessa Suomi on seuraavalla kaudella. Kestoaiheita ovat esimerkiksi lähihoitajakoulutus ja osaamisen käyttö tietyillä sektoreilla.

Varapuheenjohtajan tärkeä tehtävä on puheenjohtajan tukeminen. Hallituksessa tehtävänä on olla mukana tekemässä päätöksiä, jotka tukevat ja edesauttavat jäsenten etuja ja hyvinvointia kaikilla sektoreilla. SuPerin varapuheenjohtajalle kuuluu myös kansainvälinen edunvalvontatyö eli on pysyttävä ajan tasalla esimerkiksi siitä, mitä Euroopan Unionissa tapahtuu.

Lue Jaana Dalénin haastattelu kokonaisuudessaan SuPer-lehden verkkosivuilta.