Silja Paavola

• SuPerin puheenjohtaja vuodesta 2012, SuPerin liittohallituksen ja työvaliokunnan jäsen vuosina 2008–2012

• Työskennellyt muun muassa Helsingin kaupungin palveluksessa eri työpisteissä ja toiminut Helsingin kaupungin pääluottamusmiehenä vuosina 2007–2012

• Koulutukseltaan apuhoitaja

• 63-vuotias

Silja Paavola on ehdolla liiton puheenjohtajaksi kaudelle 2020–2024. Sekä liittohallituksen että edustajiston puheenjohtajat ja varapuheenjohtajat valitaan liittokokouksessa 15.–16. syyskuuta.

Mitkä ovat seuraavan kauden suurimmat haasteet ja miten aiot vastata niihin?

Suurin haaste on sote-uudistus. Emme silti unohda varhaiskasvatusta tai koulussa toimivia jäseniämme. SuPerin jäsenet tekevät työkseen lakisääteisiä hyvinvointipalvelutehtäviä ja niihin pitää löytyä rahoitus. Päättäjät pitää saada ymmärtämään, ettei se ole vain menoerä. Hoitajien koulutukseen tulee panostaa, työolojen on oltava hyvät ja palkan tehdystä työstä kohtuullinen.

Jäsenten kuunteleminen on puheenjohtajalle ensiarvoisen tärkeää, koska silloin hän pystyy viemään heille tärkeitä asioita eteenpäin. Päättäjien kanssa pitää päästä keskusteluyhteyteen siten, että he tekevät meille parempia ja järjellisiä päätöksiä. Samalla pitää kuitenkin ymmärtää yhteiskunnallinen tilanne.

Puheenjohtajan tehtävä on jäsenten kokonaisvaltainen edunvalvonta. Se tarkoittaa sopimusedunvalvontaa, koulutus- ja ammatillista edunvalvontaa, eläkeikää unohtamatta, sillä eläkkeet kertyvät työvuosien aikana.

Lue Silja Paavolan haastattelu kokonaisuudessaan SuPer-lehden verkkosivuilta.