Kysymyksiä ja vastauksia

Mitkä vaalit?

Tulevissa vaaleissa valitaan SuPerin uudet päättäjät. Vaaleja käydään kahdet: alkuvuodesta 2020 järjestetään liittohallitusvaalit ja vähän myöhemmin keväällä liittokokousedustajien ja edustajiston jäsenten vaalit. Molemmissa vaaleissa äänestäjinä ja ehdokkaina toimivat SuPerin jäsenet.

Miten tunnistan eri vaalit?

Tunnistat vaalit eri väreistä. Liittohallitusvaaleihin liittyvän tiedon tunnistat vihreästä ja liittokokousedustajien ja edustajiston vaalit lilasta väristä.

Miksi vaalit ovat tärkeät? Miksi niistä puhutaan jo nyt?

SuPerissa valta kuuluu liiton jäsenille. Vaaleissa jäsenet valitsevat keskuudestaan uudet SuPer-päättäjät kaudelle 2020–2024. On tärkeää aloittaa vaalijärjestelyt ajoissa, jotta koko jäsenistö ehtii tutustua vaaliohjeisiin ja pohtia rauhassa mahdollisia ehdokkaita tai omaa ehdokkuuttaan.

Miten voin valmistautua tuleviin vaaleihin?

Voit lukea SuPer-lehden vaalijutut ja seurata vaalisivuja verkossa. Vaalit näkyvät myös some-kanavissa ja SuPer-Ruudussa. Nyt on myös hyvä aika alkaa katsella esimerkiksi työpaikalla ympärillesi. Löytyisikö työkavereidesi joukosta sopivia ehdokkaita? Vai olisitko sinä itse sellainen?

Keskustele vaaleista työpaikallasi ja omassa ammattiosastossasi. Valmistautukaa yhdessä käyttämään valtaanne ja miettikää, miten saatte kaikki alueenne superilaiset mukaan vaikuttamaan.

Miten vaalit koskettavat minua?

Sinulla on valta vaikuttaa siihen, kuka sinun liitossasi päättää. Sinä olet SuPer.

Mistä löydän vaalitietoa?

Löydät vaalitietoa seuraamalla SuPer-lehden vaalijuttuja. Vaaleista kirjoitetaan joka numerossa aina liittokokoukseen asti. Lisätietoa saat SuPerin verkkosivujen vaaliosiosta eli osiosta, jota luet juuri nyt.

Lisäksi saat syyskuussa SuPer-lehden mukana vaalioppaan ja voit jo nyt ilmoittautua oman alueesi Sinä ole SuPer -vaali-iltaan, joka pidetään syksyllä. Vaali-iltojen ajat, paikat ja ilmoittautumisohjeet löytyvät täältä.

Koska palstalle tulee lisää kysymyksiä ja vastauksia?

Kysymyksiä ja vastauksia lisätään palstalle elokuusta alkaen.

En löytänyt vastausta kysymykseeni. Mitä teen?

Jos vastausta ei löydy tältä sivulta, voit lähettää kysymyksiä vaaleihin liittyen osoitteella liittokokousvaalit@superliitto.fi.

Onko työkaverisi jo SuPerin jäsen?

Jos ei, suosittele SuPerin jäsenyyttä ja saat SuPer-lahjakortin. Lue lisää täältä. Kaikki SuPerin varsinaisiksi jäseniksi 31.12.2019 mennessä liittyneet voivat osallistua vaaleihin ja olla mukana päättämässä oman liittonsa toiminnasta.

Ehdokkaan asettaminen liittohallitusvaaleissa

Haluaisin asettaa työkaverini ehdokkaaksi liittohallitusvaaleissa. Miten toimin?

Liittohallitusvaaleissa jäsenet eivät itse aseta ehdokkaita, vaan ehdokkaat asettavat ammattiosastot omissa syyskokouksissaan.

Varmista ensin, että olette työkaverisi kanssa molemmat vaalikelpoisia. Työkaverisi on myös suostuttava ehdokkaaksi. Vaalikelpoisia ovat SuPerin ammattiosaston varsinaiset ja yrittäjäjäsenet, jotka ovat liittyneet jäseniksi 31.12.2019 mennessä. Lisäksi teidän pitää olla jäseninä saman vaalipiirin alueella toimivissa ammattiosastoissa. Suuntaa sen jälkeen ammattiosastosi syyskokoukseen ja ehdota työkaveriasi.

Ammattiosaston pitää asettaa ehdokkaiksi kaikki vaalikelpoiset saman vaalipiirin jäsenet, joita kokouksessa ehdotetaan. Ammattiosasto asettaa ehdokkaat siihen tarkoitetulla lomakkeella (lomake 3, liittohallitusvaalien ehdokasasiakirja). Ohjeet lomakkeen täyttämiseen löytyvät lomakkeelta, joten lue ne huolellisesti läpi. Lomakkeen lähettämisestä vastaa ammattiosaston edustaja. Lomake löytyy näiltä vaalisivuilta kohdasta Materiaalipankki.

Lista SuPerin vaalipiireistä ja niihin kuuluvista ammattiosastoista löytyy esimerkiksi näiltä vaalisivuilta kohdasta Materiaalipankki, ensi vuoden SuPer-kalenterista (lähetetään jäsenille marraskuussa) ja kaikille vaalikelpoisille jäsenille SuPer-lehden syyskuun numeron yhteydessä jaettavasta vaalioppaasta.

Haluan ehdolle liittohallitusvaaleihin, mutta en pääse ammattiosastoni syyskokoukseen. Voinko silti päästä ehdolle?

Kyllä voit. Voit omalta osaltasi täyttää liittohallitusvaalien ehdokasasiakirjan (lomake 3) ennen kokousta ja samalla antaa suostumuksesi ehdokkuuteen. Syyskokouksessa sinua pitää kuitenkin ehdottaa toinen saman vaalipiirin vaalikelpoinen jäsen.

Haluaisin oman ammattiosastoni asettavan syyskokouksessaan eri ammattiosastoon kuuluvan ystäväni ehdokkaaksi liittohallitusvaaleissa. Onnistuuko se?

Jos sinun ja ystäväsi ammattiosastot kuuluvat samaan vaalipiiriin, voit ehdottaa häntä oman ammattiosastosi syyskokouksessa. Pyydä ystävääsi täyttämään ehdokasasiakirja (lomake 3) etukäteen ja ota se mukaasi kokoukseen.

Ammattiosastoni asetti minut ehdolle syyskokouksessaan ja nyt naapuriammattiosasto pyytää minua heidän ehdokkaakseen. Voiko kaksi ammattiosastoa asettaa minut ehdolle?

Ei voi. Sama jäsen voidaan asettaa ehdokkaaksi vain yhdessä ammattiosastossa. Voit täyttää omat tietosi ja allekirjoittaa vain yhden ehdokasasiakirjan (lomake 3).

Miten liittohallitusehdokkaat valitaan kaikista ammattiosastojen asettamista ehdokkaista? Voinko itse vaikuttaa?

Koko vaalipiirin yhteiset liittohallitusehdokkaat valitaan vaalipiirin ammattiosastojen yhteisessä vaalipiirikokouksessa. Liittohallitusehdokkaita valitaan yhtä monta kuin vaalipiirillä on paikkoja liittohallituksessa. Vaalipiirikokoukset pidetään kaikissa vaalipiireissä samaan aikaan, eli lauantaina 29.2.2020.

Kaikki ammattiosastot saavat lähettää edustajia oman vaalipiirinsä kokoukseen äänestämään ehdokkaita. Ammattiosaston vaalipiirikokousedustajat valitaan samassa ammattiosaston syyskokouksessa, joissa ehdokkaat asetetaan. Jos olet vaalikelpoinen ja haluat vaikuttaa tulevaan liittohallitukseen niin suuntaa oman ammattiosastosi syyskokoukseen ja kerro, että haluat vaalipiirikokousedustajaksi.

Minut on asetettu ehdokkaaksi liittohallitusvaaleihin. Voidaanko minut silti valita oman ammattiosastoni vaalipiirikokousedustajaksi?

Kyllä voidaan. Ehdokkuus liittohallitusvaaleissa ei ole este vaalipiirikokousedustajaksi valitsemiselle.