Liittokokousvaalien tulokset

Liittokokousvaalit on nyt käyty, ja SuPerin liittohallitus on vahvistanut vaalien tuloksen kokouksessaan 22.4. Tulokset vaalipiireittäin löydät tältä sivulta. Yleinen äänestysprosentti vaaleissa oli n. 22 %, ja vaalipiirien äänestysprosentin löydät tuloslistoista. Lämpimät onnittelut kaikille valituille!

Vaalijärjestyksen mukaan liittokokousedustajat sekä edustajiston varsinaiset jäsenet valitaan suoraan vertailuluvun perusteella. Varajäsenet sen sijaan valitaan ensisijaisesti samasta vaaliliitosta kuin varsinaisetkin, vaikka saman vaalipiirin muissa vaaliliitoissa ehkä olisi korkeamman vertausluvun saaneita ehdokkaita. Vasta silloin, jos vaaliliitossa ei ole riittävästi ehdokkaita sekä varsinaisiksi että varajäseniksi, varajäsenet valitaan suoraan vertausluvun perusteella.

Paikastaan luopuneiden tilalle nousee samasta vaaliliitosta seuraavaksi suurimman vertausluvun saanut ehdokas. Vaalien tuloslaskennassa arvottiin samassa vaaliliitossa saman äänimäärän saaneiden ehdokkaiden keskinäinen järjestys koneellisesti.

1 UUSIMAA

2 SATAKUNTA ja VARSINAIS-SUOMI