Puheenjohtajan palsta

Kesäinen tervehdys                               Lempäälässä kesäkuussa 2016

Lukiessani Helsingin sanomista artikkelia koskien vanhustenhuoltoa, herätti se jälleen niin tunteet kuin ajatuksetkin. Artikkelissa oli hienosti ja rehellisesti kirjoitettu mikä on vanhushuollon tämän hetkinen tilanne. Yksi lause jäi erityisesti mieleeni, "Mitään keittokirjanmittoja ei voida asettaa, koska oikeassa elämässä pyöreä mummo ei mahdu nelikulmaisesta aukosta." Tätä lainausta voidaan varmasti käyttää moneen asiaan.

Työskentelen Lempäälän terveyskeskuksen avosairaanhoidon info:ssa, asiakkaita on vauvasta vaariin, jokainen on erilainen, ainutkertainen, iloineen, huolineen ja murheineen.
Ei siis ole yhtä samanlaista päivää, asiakasta tai toimintatapaa toimia, ja ehkä juuri siksi pidänkin työstäni erityisen paljon.

Terveydenhuollossa puhutuimpia aiheita tänä päivänä on varmastikin SoTe ja digitalisaatio. Digitalisaatio on hieno asia mm. tiedonsaanti nopeutuu ja hoitoja voidaan tämän myötä tehostaa. Herää kysymys korvaako kone ihmisen?
Oman kokemukseni myötä voin sanoa, että meitä ihmisiä siinä "luukun takana" tarvitaan. Tarvitaan se ihminen joka on saatavilla, keneltä saa vastauksen ja opastusta mitä seuraavaksi tapahtuu. Ei siis ole mitään keittokirjanmittoja millä jokainen asiakas ohjautuu.

Muun moassa digitalisaatiosta ja SoTesta saimme kuulla Helsingissä Kongressi Paasissa järjestetyillä koulutuspäivillä huhtikuun 28.-29.päivänä, päivien teema oli sähköinen asiointi terveydenhuollossa. Koulutuspäivät oli samalla pohjoismainen NoLo kongressi. NoLo (nordiska läkarsekreterarföreningarnas samarbetsorganisation) on pohjoismainen lääkärisihteerien organisaatio.

Pohjoismaiden puheenvuoroissa saimme kuulla kunkin maan tämän hetken tilanteesta, sekä tulevaisuuden visioista. Vieraita oli kaikista pohjoismaista ja kaikkiaan mukana oli reilu 300 innokasta kuulijaa.
Mielestäni päivät oli menestys! Ja ennen kaikkea se oli huikea kokemus!
Torstaina ennen varsinaisia koulutuspäiviä Helsingin kaupunki oli järjestänyt meille upean mahdollisuuden vierailla Helsingin raatihuoneella, jossa apulaiskaupunginjohtaja Laura Räty otti meidät vastaan.

Koulutuspäivillä koulutuskielenä oli suomi, pohjoismaisille vieraille tulkkaus oli järjestetty englanniksi. Taukojumppaa mentiin Fröbelin palikoiden tahtiin, komea tenori Ville Salonen avasi perjantain upealla esityksellään, iloinen puheensorina täytti tauoilla käytävät.

Koulutuspäivät järjestettiin yhteistyössä Terveydenhuollon Sihteerit ry:n kanssa. Reilun vuoden teimme järjestelyjä ja saimme huomata kuinka yhteistyössä on voimaa. Menneeseen vuoteen on mahtunut monta lauantai visiittiä Helsinkiin, Onnibussin reitti Lempäälä - Helsinki on tullut tutuksi. Kokoukset oli tiivistahtisia, sillä asiaa oli paljon, aamusta aloitettiin ja iltapäivästä lopetettiin. Me kaikki opimme valtavasti niin asioiden hoidosta kuin toisistammekin.

Menneellä toimintakaudella hallituksessa on tapahtunut muutamia muutoksia. Uusi sihteeri on Teija Vänni ja Jarna Haverinen on uusi varsinainen jäsen. Onnea Teijalle uuteen haasteeseen ja Jarna toivotetaan lämpimästi tervetulleeksi.

Nyt on jo kuitenkin aika suunnata katseet kohti tulevia koulutuspäiviä. Palautteiden perusteella paikaksi olemme valinneet edellisien vuosien tapaan jälleen Tampereen. Tällä kertaa pienellä muutoksella, paikka on Hotelli Rosendahl.

Nyt on aika nauttia kesästä ja ottaa talteen kaikki auringonsäteet, jotta jaksamme ahertaa marraskuun pimeinä päivinä. Kaikki mikä tuo hyvää oloa itselle on voimavara, joka auttaa jaksamaan vaativassa työssämme. Se antaa myös mahdollisuuden toimia asiakaslähtöisesti laittamatta asiakkaita siihen keittiömitaan.

Aurinkoista ja lämmintä kesää toivotellen

Johanna