Medlemsbrev: Bästa SuPers småbarnspedagoger och skolgångsbiträden

Förhandlingsrundan var tung och vi har full förståelse för er besvikelse över riksförlikningsmannens medlingsförslag.

SuPer förhandlade under våren om ett kollektivavtal för hela kommunsektorn. Resultatet av vårens förhandlingar har redan resulterat i de första allmänna höjningarna av SuPer-medlemmarnas löner och flera kommer att följa. SuPer var också med och förhandlade fram detta resultat.

SuPer accepterade under våren trots allt inte det slutgiltiga medlingsförslaget, såsom andra förbund. Vi hade ett större mål. För att försvåra våra förhandlingar upprättade de övriga förbunden tillsammans med KT ett inofficiellt avtal, vilket medförde att avtalsförhandlingarna på AKTAs sida avsevärt försvårades.

SuPer försökte ännu på söndagen få klädbidrag inkluderat som en del av avtalslösningen. Riksförlikningsmannen gick dock inte med på detta. Riksförlikningsmannen utarbetade den nuvarande avtalslösningen, från vilken alla höjningar på AKTA-sidan hade tagits bort. KT:s inofficiella avtal var orsaken till detta.

SuPer har arbetat och fortsätter att arbeta till förmån för småbarnspedagogiken och bildningssektorn. Vi deltar i utvecklingen av yrkesutbildningen för småbarnspedagogik, och tar starkt ställning till all lagstiftning som rör småbarnspedagogik eller skolgångsbiträden.

SuPer påverkar genom STTK och självständigt inom Right to Learn-nätverket och i nämnden för utbildning och småbarnspedagogik och andra mindre nätverk, där man lyfter fram sakkunskapen hos och nödvändigheten av våra medlemmar. På internationell nivå uppmärksammar vi den utmärkta multiprofessionella kompetens som närvårdarna tillför småbarnspedagogiken, medan den europeiska modellen, som främst utgörs av en lärare + en assistent, idealiseras. Vi tar ställning till reformen av examina på andra stadiet. Vi samarbetar med andra organisationer samt självständigt i frågor som rör barnvårdarnas och skolgångsbiträdenas arbete.

Vi träffar tillsammans med yrkesavdelningarna lokala SuPer-medlemmar på arbetsplatser och under medlemskvällar. Vi assisterar medlemmar och yrkesavdelningar samt förtroendemän med att lösa småbarnspedagogikens frågor på arbetsplatsnivå. Vi upprätthåller vår synlighet med hjälp av yrkesbroschyrer och mässdeltagande. SuPer har också en egen arbetsgrupp som består av medlemmar inom småbarnspedagogiken, som gör medlemmarnas röster hörda för Utbildningsstyrelsen, Valvira, ministrar och ministerier.

Utöver detta förhandlar vi ständigt om löneutveckling och arbetstider. Det nya lönesystemet har redan implementerats och medför positiva tillägg för småbarnspedagogiken och skolorna. Det nya lönesystemet tar hänsyn till den gedigna sakkunskap småbarnspedagoger och biträden besitter.

Lönesystemet har utvecklats i samarbete med er. Den arbetsgrupp inom småbarnspedagogik som verkar inom SuPer utgjorde en nära samarbetspartner, liksom facebook-gruppen för småbarnspedagogik som användes för att hitta information om de olika uppgifter som de som arbetar i daghem och skolor utför. Det resulterade i en grundläggande lista över kompetens och krav i arbetet, vilket kommer att påverka lönen. Om en barnvårdare eller ett skolgångsbiträde utför ett mer krävande arbete, kommer det i och med att lönesystemet förändras att påverka lönen. Som exempel på faktorer som i framtiden höjer löner kan nämnas medicinsk behandling, arbete med barn i behov av särskilt stöd eller skiftplanering.

Utvecklingen och piloteringen av lönesystemet pågår fortfarande. Lönesystemet tas i bruk i samband med följande AKTA-förhandlingar.

Besvikelsen bland er är säkert stor. Tyvärr kunde vi i denna omgång inte göra mer vad beträffade löneökningar.

Er insats under vårens stridsåtgärder och nu under hösten var betydande och vi har inte underskattat den. SuPers arbete till förmån för småbarnspedagogiken fortsätter. Det garanterar vi.

Hälsningar,
Silja