Medlemsbrev: SuPer och Tehy förkastade förlikningsförslaget

SuPer och Tehy förkastade förlikningsförslaget – strejken i sex sjukvårdsdistrikt inleds fredagen den 1 april.

SuPers och Tehys styrelser förkastade idag den 30 mars enhälligt riksförlikningsmannens förlikningsförslag. Förlikningsförslaget innehöll inga element för att lösa vårdarbristen – varken vad gällde lön eller förbättrade arbetsvillkor. Tvärtom skulle förslaget till och med ha inneburit en försämring jämfört med nuläget.

Standardhöjningarna skulle ha blivit lägre län de som överenskommits inom andra branscher. Förslaget innehöll inte något löneprogram. Målen gällande arbetstid nåddes inte, dvs arbetsförhållandena skulle i och med förslaget på inget sätt ha förbättrats. Förlikningsförslaget är helt värdelöst.

Strejken inleds den 1 april 2022 kl. 6 och upphör den 15 april 2022 kl. 6.

Strejken som inleds den 1 april 2022 omfattar ca 25 000 Tehy- och SuPer-medlemmar i anställningsförhållande i följande organisationer:

• Samkommunen för Norra Österbottens sjukvårdsdistrikt,
  • Samkommunen för Norra Savolax sjukvårdsdistrikt (med undantag för affärsverket Kysteri),
  • Samkommunen för Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt,
  • Samkommunen för Birkalands sjukvårdsdistrikt,
  • Samkommunen för Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt,
  • Samkommunen för Mellersta Finlands sjukvårdsdistrikt (med undantag för KeskiSuomen seututerveyskeskus).
  • Järvi-Suomen Terveys Oy, Docta Oy, Tervia Osaajat Oy, Andelslaget för social- och hälsovård i Norra Finland.
  • Strejken omfattar dessutom de arbetsuppgifter inom hälsovård, som Seure Henkilöstöpalvelut Oy och Sarastia Rekry Oy utför för ovan nämnda strejkbelagda organisationer.

På basis av förhandlingar om skyddsarbete kommer skyddsarbete att utföras vid de strejkbelagda enheterna för omedelbart livräddande vård eller för att undvika bestående handikapp. Arbetstagarnas rätt att strejka är en grundläggande rättighet som bottnar i grundlagen och i för Finland bindande internationella avtal.

SuPers huvudmål i förhandlingarna

SuPer och Tehy söker lösningar till den ständigt förvärrade vårdarbristen, vars främsta orsak är branschens låga lönenivå. Tehys och SuPers räddningsprogram skulle innebära ett extra årligt lönepåslag på 3,6 procent för sina medlemmar under de kommande fem åren – vid sidan om de vanliga lönepåslagen.

Din yrkesavdelning och förbundet står till din tjänst

Följ din e-post och kontrollera att ditt telefonnummer i medlemsuppgifterna är korrekt! Följ alla SuPers kanaler, speciellt din egen yrkesavdelnings webbplats och kommunikation.

Har du frågor om strejken kan du ringa SuPers stridsåtgärdslinje som betjänar medlemmar fredagen den 1 april kl. 06:00-18:00 och lördagen den 2.4. kl. 08:00-16:00. Numret till stridsåtgärdslinjen är 09 2727 9260. Kontakta din egen förtroendeman och/eller din yrkesavdelning innan du ringer.

Läs också först strejkanvisningarna och vanliga frågor och svar på SuPers webbplats.

De SuPer-medlemmar som omfattas av strejken har skickats brev med strejkanvisningar. Din arbetsgivare kallar dig till skyddsarbete utifrån lokala förhandlingar.

Vi har nu möjligheten att tillsammans åstadkomma förbättrade löne- och arbetsvillkor. Det är av yttersta vikt att alla SuPer-medlemmar som omfattas av stödåtgärden deltar! Tack till alla som har deltagit i förbudet mot övertidsarbete och skiftbyte. Alla som deltar i stödåtgärderna kämpar nu för bättre arbetsvillkor för samtliga SuPer-medlemmar.

Se pressmeddelande