Patientsäkerhetskulturen

Patientsäkerhetskulturen innebär ett verksamhetssätt som främjar planmässig och systematisk patientvård. Patientsäkerhet innebär rätt slags vård som ges i rätt tid och på rätt sätt. Det innebär vård som inte skadar patienten. Inom social- och hälsovården omfattar patient-/klient-/invånarsäkerheten säker vård och läkemedelsbehandling samt säker medicinsk utrustning. Arbetstagarnas kompetensnivå inom dessa områden kan säkras med yrkesprov som arbetstagaren eller studeranden genomför.

Social- och hälsovårdsministeriet har i syfte att förbättra läkemedelsbehandlingens säkerhet publicerat handboken Säker läkemedelsbehandling. Handbokens syfte är att förenhetliga principerna för genomförande av läkemedelsbehandling, tydliggöra ansvarsfördelningen som hör ihop med genomförande av läkemedelsbehandling och definiera vilka minimikrav som ska vara uppfyllda i alla enheter som genomför läkemedelsbehandling. Bakom utarbetandet av handboken ligger det utvecklingsbehov som framförallt hör ihop med definiering av ansvarsfrågor för läkemedelsbehandling inom olika verksamhetsområden, förenhetligande av tillståndspraxis, handledning av arbetstagare samt säkerställande och upprätthållande av kompetens inom läkemedelsbehandling.

I syfte att säkra kompetensen inom patientsäkerhet har man startat en nätutbildning om patientsäkerhet inom ramen för programmet Patientsäkerhet genom kunskap och färdighet. Syftet med utbildningen är att säkerställa att alla yrkesmänniskor inom social- och hälsovården har baskunskaper om centrala principer och praxis för patientsäkerhet. Med utbildningen skapas en enhetlig kunskapsbas för utveckling av patientsäkerheten. Betyget är ett bevis över kompetens och försäkrar arbetsgivaren om kompetensnivån.