Jaana Dalén

• SuPers vice ordförande, i SuPers förbundsstyrelse från 2008, huvudförtroendeperson

• Anställd vid intensivvårdsavdelningen för vuxna inom Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt

• Till utbildningen primärskötare

• 58 år

Jaana Dalén är kandidat till posten som vice ordförande för perioden 2020–2024. Förbundsmötet 15–16 september väljer ordförande och vice ordförande för såväl förbundsstyrelse som representantskap.

Vilka blir de största utmaningarna under perioden och hur avser du att möta dem?

Vårdreformen har varit på tapeten i snart 12 år. Under kommande mandatperiod kommer den fortfarande att vara vår största utmaning. Det viktigaste är hur arbetsvillkoren och arbetsplatserna för SuPers medlemskår bevaras och hur man kan hålla ordning på dem.

I samband med vårens avtalsförhandlingar fick vi ett länge eftertraktat sote-avtal som ska behandlas under mandatperioden.

Med tanke på vilken ekonomisk situation Finland kommer att befinna sig under inkommande period blir det en stor utmaning att slutföra dimensioneringen av vårdpersonal. Evighetsprojekt är till exempel närvårdarutbildningen och vissa sektorers kompetensanvändning.

För vice ordföranden är den viktigaste uppgiften att stödja ordföranden. I styrelsen är uppgiften att medverka till beslut som stödjer och främjar medlemmarnas intressen och välfärd inom alla sektorer. SuPers vice ordförande har också den internationella intressebevakningen på sitt bord. Detta medför krav på att ständigt hålla sig uppdaterad i fråga om vad som händer till exempel i Europeiska unionen.

Beskriv SuPers samhälleliga ställning i 2020-talets Finland. Hur avser du att påverka denna ställning?

SuPer är ett starkt, beaktansvärt och beaktat fackförbund som man lyssnar på. Vi är ett självständigt förbund, det största för vårdare med utbildning på andra stadiet. Jag är övertygad om att denna ställning bibehålls också under kommande år. På sina håll vill man rasera fackföreningsrörelsen men i dessa tider behöver vi saklig och lugn dialog.

Jag vill verka för att SuPer är ett förbund som alla utexaminerade närvårdare vill ansluta sig till. Ju fler medlemmar vi har, desto starkare är vi som förbund. Jag vill också verka för att alla beslut som fattas i förbundet är kloka och i medlemmarnas intresse.

Läs också:

Kandidat till posten som ordförande: Silja Paavola