2.10.2020

Anne Heiskanen: ”Hur ska vi få arbetstagare till branschen också i framtiden?”

Anne Heiskanen

Den nya vice ordföranden, överraskad av att ha blivit vald, önskar få de unga med i förbundets verksamhet.

Närvårdaren och huvudförtroendemannen från Idensalmi Anne Heiskanen valdes vid förbundsmötet till SuPers nya vice ordförande. Hennes motkandidat var Jaana Dalén från Åbo.

Heiskanen, som valdes med klar majoritet av rösterna, var lycklig, men förvånad, efter valet. Heiskanen siktade i första rummet på platsen som ordförande för förbundet, men när hon i omröstningen förlorade mot Silja Paavola ställde hennes stödtrupp i sista stund upp Heiskanen i valet av vice ordförande.

– Jag har hela tiden sagt att mitt fokus är ställt på valet av ordförande, men jag ställer mig också till förfogande som vice ordförande, om någon vill ställa upp mig. Jag hade inte väntat mig ett så stort antal röster.

Inom SuPer har det till rollen som vice ordförande traditionellt utöver styrelsearbetet hört att sköta förbundets internationella verksamhet.

– Det föränderliga arbetslivet utmanar en att fundera över huruvida rollen som vice ordförande kunde innebära något annat också. Vårdreformen är en stor sak och därutöver är det viktigt att tänka på hur vi ska få arbetstagare till branschen också i framtiden och hur vi ska få de unga att engagera sig i fackförbundets verksamhet, funderar Heiskanen.

Hon vill komma med nya idéer i SuPers verksamhet.

– Senast talade vi med ett gäng om att ge förbundet feedback och väcka initiativ. Det kan utvecklas och överföras till den digitala världen. Det kunde motivera medlemmarna.

Den färska vice ordförandens vardag fortsätter efter valet i vårdarbetet och som huvudförtroendeman. Vid sidan av arbetet studerar hon administrativa vetenskaper på Lapplands universitet.

Inberg och Jokinen leder representantskapet

Presidiet i SuPers representantskap byttes ut vid förbundsmötet i september. Till ordförande för representantskapet valdes Päivi Inberg från Järvenpää. Vice ordförande blev Hanna Jokinen från Tavastehus.  Representantskapet som sammankommer två gånger per år består av 40 medlemmar som fackavdelningarna valt. Ordförandena inleder sin verksamhet den 1 oktober.

Text: Elina Kujala
Foto: Marjo Koivumäki