11.2.2020

Förhandlingarna inom den privata hälsobranschen (TPTES) fortsatte 11.2

Förhandlingarna inom den privata hälsobranschen fortsatte den 11 februari. Vi fortsatte att diskutera parternas målsättningar och gick i detalj igenom både arbetsgivarorganisationens och SuPers/TSN:s målsättningar. Vi diskuterade bl.a. avlägsnandet av de s.k. kiky-timmarna, löneärenden, arbetsförhållanden och välbefinnande på arbetsplatsen samt personalrepresentanternas ställning.

Förhandlingarna kommer att bli väldigt svåra, i de centrala frågorna går åsikterna kraftigt isär. Arbetsgivarparten visar inte förståelse för våra målsättningar och dessutom innebär arbetsgivarorganisationens förslag kraftiga försämringar.

Följande möte är utsatt till 28.2.

Förhandlingarna inom branschen för privata hälsovårdstjänster inleddes den 30 januari

På mötet gick man igenom de bägge parternas mål och diskuterade dessa på en allmän nivå. SuPers centrala mål är bland annat kännbara löneförhöjningar och en jämställdhetspott, att de så kallade kiky-timmarna tas bort samt frågor som hör samman med arbetshälsa.

Följande möte för förhandlingar har avtalats till den 11 februari.

Från arbetstagarsidan förhandlar utöver SuPer dessutom Tehy och Erto, arbetsgivarna representeras av Hyvinvointiala HALI ry.

Läs även

Meddelande 30.1.2020: SuPer, Tehy och ERTO: Vårdkrisen är inte slut - Den privata social- och hälsovårdssektorn måste få löneförhöjningar och betydande förbättringar till arbetshälsan

Förhandlingsrundan 2020

SuPer och Tehy har fyra huvudmål i förhandlingarna: löneförhöjningar, jämställdhetsprogrammet, avlägsnande av konkurrenskraftstimmarna samt social- och hälsovårdsavtalet.

Löneförhöjningar: SuPer och Tehy kräver en löneförhöjning för vårdbranschen som minst motsvarar exportbranschernas förhöjning.

Jämställdhetsprogrammet: Förbunden kräver ett löneprogram vars mål är att höja de kvinnodominerade social- och hälsovårdsbranschernas löner så att skillnaden jämfört med de mansdominerade branscherna blir mindre. För jämställdhetsprogrammet ansöks pengar från staten.

Avlägsnande av konkurrenskraftstimmarna: SuPer och Tehy anser att den oavlönade förlängningen av arbetstiden på grund av konkurrenskraftsavtalet, dvs. de så kallade konkurrenskraftstimmarna, ska försvinna utan kostnader från tjänste- och kollektivavtalen.

Social- och hälsovårdsavtalet: För kommunbranschen strävar man efter ett eget kollektivavtal inom social- och hälsovårdsbranschen som skulle bidra till att man mer effektivt kan främja branschens arbetsvillkor och -förhållanden än i det nuvarande avtalssystemet.