12.9.2017

Kvalitetsrekommendationen för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen

Den nya kvalitetsrekommendationen för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen har utfärdats. Rekommendationen utfärdades av Social- och hälsovårdsministeriet samt Finlands kommunförbund. Kvalitetsrekommendationen ersätter tidigare rekommendationer och är i kraft till slutet av år 2019. Kvalitetsrekommendationen består av fem temahelheter. Temahelheterna är att trygga en funktionsduglig ålderdom, klient- och servicehandledning, personal, åldersvänlig servicestruktur och teknologi.

Den förändring som påverkar SuPers medlemmars arbete mest är förändringarna i personaldimensioneringen inom äldreomsorgen. Kvalitetsrekommendationen styr till ett ökat antal vårdbiträden och inräkning av personal i dimensioneringen på lösare grunder än tidigare.

I personaldimensioneringen räknas i sin helhet de sjukskötare, hälsovårdare, geronomer, närvårdare, primärskötare, socialhandledare och -pedagoger, socionomer YH, hemvårdare, hemhjälpare och vårdbiträden som deltar i det direkta klientarbetet. Vårdbiträden kan inte vara ensamma i arbetsturen eller svara för läkemedelsbehandlingen.

Handledare för stimulerande verksamhet och andra yrkespersoner som deltar i upprätthållandet av klientens sociala funktionsförmåga; enhetens ansvarspersoner som t.ex. avdelningsskötare; ergo- och fysioterapeuter samt vård- och anstaltbiträden räknas med i dimensioneringen till den del som de deltar i det direkta klientarbetet. Dessa personer (utom enhetens ansvarsperson) får dock inte vara ensamma i arbetstur eller svara för läkemedelsbehandlingen.

Läroavtalsstuderande som har avlagt 2/3 av studierna räknas med i dimensioneringen. Övriga studerande inom social- och hälsovårdsbranschen som är i arbetsförhållande räknas med i dimensioneringen då de har uppnått ett tillräckligt kunnande för branschens uppgifter. Studerande som gör inlärning i arbetet räknas inte med i dimensioneringen.

Du kan bekanta dig med kvalitetsrekommendationen här