17.3.2022

Nytt strejkvarsel för 13 sjukvårdsdistrikt

SuPer och Tehy lämnade idag den 17 mars en ny strejkvarning till 13 sjukvårdsdistrikt. Den strejkvarning som tidigare utfärdats är också giltig. Förhandlingarna om kommunsektorns avtal fortsätter under ledning av riksförlikningsmannen.

Strejken, som är föremål för den nu utfärdade strejkvarningen, har meddelats att inledas den 1 april 2022 kl. 6 och avslutas den 15 april 2022 kl. 6.

Enligt lagen har arbets- och näringsministeriet rätt att en gång skjuta upp en strejk med två veckor.

De som omfattas av det nya strejkvarslet är Tehys och SuPers medlemmar i arbetsavtalsförhållande som är anställda inom följande organisationer:

• Samkommunen för Norra Österbottens sjukvårdsdistrikt
  • Samkommunen för Norra Savolax sjukvårdsdistrikt (med undantag för affärsverket Kysteri)
  • Samkommunen för Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt
  • Samkommunen för Birkalands sjukvårdsdistrikt
  • Samkommunen för Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt
  • Samkommunen för Mellersta Finlands sjukvårdsdistrikt (med undantag för Keski-Suomen seututerveyskeskus)
  • Samkommunen för Södra Karelens social- och hälsovårdsdistrikt
  • Samkommunen för social- och hälsovårdstjänster i Kymmenedalen
  • Päijät-Häme välfärdssamkommun
  • Samkommunen för Satakunta sjukvårdsdistrikt
  • Samkommunen för Södra Österbottens sjukvårdsdistrikt
  • Samkommunen för sjukvårds- och socialtjänster i Norra Karelen
  • Samkommunen för Lapplands sjukvårdsdistrikt
  • Järvi-Suomen Terveys Oy, Docta Oy, Tervia Osaajat Oy, Pohjois-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon osuuskunta och Kaiku24 Oy
  • därtill Seure Henkilöstöpalvelut Oy:s och Sarastia Rekry Oy:s arbetsuppgifter inom hälsovårdssektorn som utförs i de ovanstående strejkbelagda organisationerna.

På basis av förhandlingar om skyddsarbete kommer skyddsarbete vid strejkbelagda enheter att utföras för omedelbart livräddande vård eller för att undvika bestående handikapp.

Om ministeriet även skjuter upp strejken, för vilken idag har getts en ny strejkvarning, kan den börja i mitten av april.

Förhandlingarna inom kommunsektorn förs under ledning av riksförlikningsmannen. SuPer och Tehy förhandlar om ett löneprogram som i fem års tid årligen skulle höja social- och hälsovårdspersonalens löner med 3,6 % utöver de sedvanliga avtalshöjningarna. Vi siktar därmed på en permanent nivåhöjning av grundlönen.

Arbetstagarnas rätt att strejka är en grundläggande rättighet som bottnar i grundlagen och i för Finland bindande internationella avtal.

Mer detaljerade instruktioner kommer att skickas till de SuPer-medlemmar som berörs av strejken. Följ din e-post och kontrollera att ditt telefonnummer i medlemsuppgifterna är korrekt! Följ alla SuPers kanaler, speciellt din egen avdelnings webbplats och kommunikation.

Vi har nu möjlighet att påverka våra löne- och arbetsvillkor. Det är ytterst viktigt att alla SuPers medlemmar som omfattas av stödåtgärderna deltar i strejken, och att ingen tar emot arbetsturer i de objekt som omfattas av stödåtgärderna.

Se pressmeddelande: Tehy och SuPer: Nytt strejkvarsel som berör 40 000 vårdare (17.3.)

Tidigare strejkvarning: Strejkvarning för sex sjukvårdsdistrikt 3.3.2022