1.6.2022

Räcker inte den avtalade arbetstiden? Lär dig säga nej!

Vårdarna tvingas ständigt arbeta på övertid och det krävs mod av arbetstagaren att gå hem efter att arbetsskiftet enligt skiftlistan är slut. Det blir förändring först när tillräckligt många vårdare vägrar att vara flexibla, säger Virve Aho, sakkunnig i avtalsfrågor vid SuPer.

Hur kan jag vägra övertidsarbete?

Genom att helt enkelt säga nej till arbetsgivaren. Man kan även påminna arbetsgivaren om att arbetstagaren har skyldighet att endast utföra det arbete som har överenskommits i anställningsavtalet. Om arbetsgivaren beordrar skiftbyte har arbetstagaren rätt att underrätta arbetsgivaren att hon eller han är för trött för att utföra arbetet utan att riskera klientsäkerheten. Vårdare som arbetar inom kommun eller samkommun kan även hänvisa till förbudet mot övertid och skiftbyte som gäller tills vidare.

Hur vanligt är det med övertidsarbete inom social- och hälsovårdsbranschen?

Inom sote-branschen är det mycket vanligt med grått övertidsarbete och att arbetstiden överskrids oaktat vad som står i anställningsavtalet och skiftlistan. Vid många enheter vilar verksamheten helt på vårdarnas övertidsarbete. Situationen är allvarligast inom hemvården där det vid nästan varannan enhet utförs övertidsarbete varje vecka eller oftare. Omsorgen dygnet runt för äldre är styrd av lagen om vårdardimensioneringen, men långt ifrån alla enheter når den lagenliga dimensioneringen.

Varför är det regelbundna övertidsarbetet så farligt?

Den ständiga belastningen på arbetet tär framför allt vårdarnas välmående och hälsa. Personen kan inte återhämta sig om det inte finns tillräckligt med fritid. I det långa loppet riskerar ständigt övertidsarbete och ständiga skiftbyten klient- och patientsäkerheten. Etisk belastning är mycket vanlig inom sote-branschen. Arbetstagarna upplever att deras arbetstid inte räcker för att de ska kunna ge god vård för klienterna.

Vad gör jag när arbetstiden inte räcker för att utföra de avtalade arbetsuppgifterna?

När du upptäcker att arbetstiden inte räcker ska du underrätta arbetsgivaren. Du ska uppge när arbetstiden slutar, vilka arbetsuppgifter du hinner göra och vilka du inte hinner göra. Arbetsgivaren ansvarar för hur de resterande arbetsuppgifterna genomförs.

Vem bestämmer vilka arbetsuppgifter jag kan lämna ogjorda?

På en arbetsplats måste det vara känt vilka arbetsuppgifter är nödvändiga och vem bär ansvaret om något händer. Anteckningarna ska alltid göras eftersom uppgifterna som inte är antecknade har inte heller utförts. Man hör ofta av medlemmarna att arbetsgivarna föreslår att man ska låta bli att anteckna för att vinna tid.

Kan arbetsgivaren hänvisa till nödarbete?

Nödarbete förutsätter en plötslig eller oförutsedd händelse som stoppar eller hotar att stoppa arbetsgivarens normala verksamhet, eller medför fara som hotar liv, hälsa eller egendom. Dessa händelser kan vara till exempel eldsvåda eller annan storolycka. Det att arbetstagarna utför arbetet enligt skiftlistan är inget skäl att beordra nödarbete.

Och till skyddsarbete?

De anställda i normala arbetsförhållanden eller under förbud mot övertid och skiftbyte är inte förpliktade till skyddsarbete. Under strejken kan skyddsarbete utföras men det ska avtalas separat, och arbetsgivaren bestämmer inte hur mycket eller i hur stor omfattning.

Vad gör jag om arbetsgivaren ändå beordrar övertid eller skiftbyte?

Om de anställda på arbetsplatsen är för få ska man alltid göra en arbetarskyddsanmälan. Anmälan ska göras till regionförvaltningsverket (avi) om kund- och patientsäkerheten äventyras. På SuPers hemsida finns instruktioner och blankett med vilken det är lätt att göra anmälan till avi.

Varför är det så viktigt att vägra övertidsarbe och skiftbyte just nu?

SuPer och Tehy har utlyst förbud mot övertidsarbete och skiftbyte inom kommunsektorn eftersom förhandlingarna om vårdarnas nya kollektivavtal inte har framskridit. Stridsåtgärderna biter endast om medlemmarna följer dem.