2.10.2020

Silja Paavola: ”Vi koncentrerar oss på att klargöra medlemmarnas arbetsbeskrivning”

Silja Paavola fortsätter som ordförande för SuPer en tredje period. Ett av de viktigaste målen för den kommande perioden är enligt henne att klargöra de utbildade vårdarnas arbetsbeskrivning.

Som ordförande för Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer fortsätter helsingforsaren Silja Paavola. Ordföranden valdes vid SuPers förbundsmöte den 15 september. Som andra kandidat var närvårdaren Anne Heiskanen från Idensalmi.

Paavola har varit ordförande för SuPer redan i två perioder, sedan 2012.

Efter att ha blivit vald sade Silja Paavola att hon går in i sin tredje period med samma energi som tidigare.

– Nu ska vi koncentrera oss på att klargöra medlemmarnas arbetsinnehåll. Vi ska inte bara ha ekonomin för ögonen, utan vi måste sätta människan i centrum, påpekade hon.

Paavola anser att verksamhetsmiljön kommer att förändras kraftigt under den nya ordförandeperioden. Välfärden i samhället kräver enligt henne att vi förstår människans grundläggande behov och betydelsen av basservicen. Förändringen i samhället syns också i hur man kommunicerar med människor.

– Intressebevakningen förblir densamma, men sättet som vi kommunicerar om saker med människor förändras. Information delas ut i allt mer koncentrerad form via olika kanaler.

Paavola påpekar att tre viktiga mål för den kommande perioden är klargörande och förtydligande av de utbildade vårdarnas arbetsbeskrivning, delaktiggörande av arbetstagarna i arbetet och en satsning på medlemsutvecklingen.

Den största utmaningen under den kommande perioden kommer enligt henne att vara pengarna.

– Trots att de här är lagstadgade tjänster måste vi göra arbete för att få tillräckligt med pengar för att kunna producera service av god kvalitet.

Den andra ordförandekandidaten Anne Heiskanen valdes till vice ordförande för SuPer.

Text: Sonja Kähkönen