1.7.2022

SOTE rf:s förhandlingar om kommunsektorns lönehöjningar återupptas i augusti

Kommun- och välfärdsområdesarbetsgivarna KT, Offentliga sektorns union JAU och Förhandlingsorganisationen för offentliga sektorns utbildade FOSU nådde å sin sida ett förhandlingsresultat om kommunsektorns avtal den 8 juni 2022. Avtalens varaktighet och lönehöjningar följer förlikningsnämndens förlikningsförslag. Arbets- och tjänstekollektivavtalen gäller 1.5.2022–30.4.2025.

Den första höjningen av SOTE-avtalet och KVTES betalas retroaktivt som allmän höjning från och med den 1 juni 2022. Höjningens belopp är 46 euro, dock minst 2,0 %. Det personliga tillägget (lönesiffran 11 §) höjs också med 2 %.

En offentlig debatt har förts om huruvida höjningarna ska betalas ut till alla anställda, oavsett facklig tillhörighet. I enlighet med likabehandlingsprincipen kommer alla att få löneförhöjningar, trots att SuPer och Tehy förkastade förlikningsnämndens förslag. Följaktligen kommer samtliga anställda och tjänsteinnehavare som omfattas av SOTE-avtalet och KVTES bilaga 5 (småbarnspedagogik, bildningssektorn) åtnjuta de ytterligare förbättringar som SuPer och Tehy i framtiden förhandlar fram.

Enligt avtalet får arbetsgivaren tid att betala höjningarna retroaktivt efter två eller till och med tre månader. Höjningarna kommer alltså, men inte nödvändigtvis i samband med juni- eller juli månaders löneutbetalningar.

Om en arbetsgivare meddelar att de inte kommer att betala höjningar, ber vi dig vänligen omedelbart kontakta intressebevakningsenheten på adressen edu@superliitto.fi.

För Sote rf kommer förhandlingarna med kommunsektorn att återupptas efter sommaruppehållet, i början av augusti. Medlemmarna informeras om när de officiella förhandlingarna inleds.