15.9.2020

SuPer håller förbundsmöte under exceptionella förhållanden

Tisdagen den 15 september inleddes SuPers förbundsmöte, som hålls vart fjärde år. Delegaterna till förbundsmötet – i Mässcentrum och på distans – väljer presidium för förbundet och beslutar om riktlinjerna för förbundets verksamhet.

SuPers ordförande Silja Paavola påminde i sitt öppningsanförande om ett märkligt år som fortfarande präglas av det nya coronaviruset. Hon betonade att statens hjälp behövs för coronaersättning. Utan supervårdarna skulle den finländska välfärdsstaten inte vara i lika goda händer – vårdarnas yrkesskicklighet är hård som flinta och de har varma hjärtan.

− Problemen finns till för att lösas och vi vill vara lösningsinriktade. Under hårt tryck brukar det vara solidariteten som prövas. Tillsammans sköter vi coronan, tillsammans ser vi till att vi blir respekterade och tillsammans ska vi fortsätta att kämpa mot coronan, sade Paavola uppmuntrande.

Markku Jalonen

Ordföranden för KT Kommunarbetsgivarna Markku Jalonen lyfte i sitt tal upp inte bara kommunernas ekonomiska problem utan också arbetshälsan och den stora förändring i systemet för kollektivavtalsförhandlingar som det kommande sote-avtalet för med sig.

Ulla-Maija Rajakangas

Vd för den privata välmåendebranschens förbund Hali Ulla-Maija Rajakangas tog också hon upp coronan. Hon påminde om att det mod som krisen kräver inte får betyda risktagning. I stället är det kreativitet som krävs, och en vilja att lära sig nytt. Enligt Rajakangas har SuPer och Hali som gemensam utmaning att förbättra branschens attraktivitet och förmå fler att söka sig till yrket.

Antti Palola

STTK:s ordförande Antti Palola försvarade med kraft det nuvarande kollektivavtalssystemet och universell giltighet.

− Finland har alltid klarat sig på kompetens. Det är också nu nyckeln till framgång. Vi börjar inte dumpa priset på kompetens utan vi ska också framöver vårdas av professionella vårdare med yrkesutbildning i branschen, försäkrade Palola.

Bilder: Marjo Koivumäki Studio Apris oy