24.1.2023

SuPer-medlem – var stolt över ditt yrke

I år lyfter vi ännu tydligare än tidigare fram kompetensen hos närvårdare och övriga SuPer-medlemmar, och här behöver vi dig. I och med inrättandet av välfärdsområden ges vi möjligheten att påvisa SuPer-medlemmarnas gedigna kompetens inom hela social- och hälsovårdssektorn och småbarnspedagogiken. Låt oss se förändringen som en möjlighet att påminna alla, inklusive arbetsledarna, om hur viktigt SuPer-medlemmarnas arbete är och hur mångsidig deras kompetens är. Låt oss fokusera på vårdarbetet och den pedagogiska verksamheten på våra arbetsplatser, för det är inom dessa områden vi har utbildningen och kompetensen. Vård, rehabilitering, vägledning och fostran utgör alla viktiga arbetsområden. Vårdarbetet och den pedagogiska verksamheten, oavsett var de utförs, förutsätter gediget kunnande. Yrkesskickligheten kommer inte av sig självt, utan genom utbildning, vägledning, lärande och erfarenhet.

SuPer-medlemmarna arbetar till stor del inom socialvård, hälsovård och fostran, och arbetsbeskrivningen inom samtliga innebär ofta att vi ansvarar för andras hälsa och säkerhet. Patient- och klientsäkerheten är viktiga frågor för SuPer och därför utgör nivån på utbildningen en hjärtefråga. Vi lägger stor vikt vid yrkeskompetensen, uppdateringen av information och införskaffandet av ny information. Yrket är alltid ett resultat av ens utbildning, men fördjupad yrkeskompetens uppnås som resultat av själva arbetet. Oavsett yrke är utbildningen alltid synnerligen viktig. Finland har inte råd att förlora sin högkvalitativa utbildning. Det viktigaste med att utvecklas i sitt arbete är ändå sättet på vilket arbetsgivaren möjliggör tillämpandet av det inlärda. Kompetensen ska tas tillvara i all sin omfattning till klientens bästa och tillgången till fortbildning borde vara bättre än i dagsläget.

Ovan nämnda faktorer förbättrar även sjukvårdarnas eget välmående och arbetsförmåga samt tillfredsställelse i branschen. Vi utför inte detta arbete enbart för andra, utan också för oss själva. Vi vet att det här arbetet är värdefullt och givande, det är därför vi har valt det. Låt oss synliggöra vår kompetens och våra värderingar så att även kommande generationer vill välja detta fantastiska yrke.

Varför är det viktigt att vara medlem i SuPer

Du som läser det här är redan medlem i förbundet, och jag framför ett varmt tack för det. Alla dina medarbetare är inte medlemmar. Förklara för dem varför de borde vara det. Många tror att de klarar sig bra även utan medlemskap, men dagens problem är ganska olika tidigare års problem. Det kan alltid dyka upp situationer på arbetsplatsen som kräver hjälp av en sakkunnig. SuPer har en grupp sakkunniga inom olika områden, vilkas expertis skyddar dina intressen.

I avtalsförhandlingar och lokala förhandlingar har vi bättre möjligheter att påverka ju fler SuPer-medlemmar förbundet har. SuPers styrka ligger i att vi har fokuserat på att bevaka närvårdarnas och de andra yrkesgruppernas intressen inom SuPer. Samtliga SuPer-medlemmar arbetar inom social- och hälsovårdssektorn och inom pedagogisk verksamhet. SuPer har gedigen sakkunskap för att bevaka samtliga sektorers intressen.

Medlemskapet är långt mer än en tidning och en kalender, även om även de är viktiga. Det omfattar intressebevakning vid avtalsförhandlingar, professionellt påverkansarbete, säkerhet vid utmaningar inom arbetslivet, kamratstöd och samhörighet.

Tack för att du är medlem i SuPer, ha en fin start på år 2023

Hälsningar, Silja