5.1.2021

Vårdardimensioneringen har inte tagits på allvar på arbetsplatserna

SuPers enkät avslöjade den bistra sanningen

Enligt SuPers enkät låter 70 procent av arbetsplatserna bli att följa den nya lagen om personaldimensionering inom äldreservicen. Lagen har varit i kraft i två månader.

Enkäten som gjordes i skiftet november-december bland SuPers förtroendepersoner skapar en tröstlös bild av äldrevårdarnas vardag. På största delen av arbetsplatserna syns ändringen i äldreomsorgslagen knappast alls i praktiken.

I serviceboende med heldygnsomsorg för äldre och i långvarig institutionsvård ska personaldimensioneringen nu vara minst 0,5 per klient.

På enkäten svarade SuPeranslutna huvudförtroendemän, förtroendemän och arbetarskyddsfullmäktiga, både inom den privata och den offentliga sektorn, som representerar SuPermedlemmar som arbetar på enheter för dygnetruntomsorg för äldre. Svaren från den privata och den offentliga sidan skilde sig inte nämnvärt från varandra.

Praktiken en annan än lagen

Majoriteten av dem som svarade sade att vårdarna fortfarande utför stödarbete och att det räknas med i personaldimensioneringen.

Åtskillnaden av det egentliga vårdarbetet från stödarbetet, såsom tvätt, matservice och städning, är också inskriven i lagen, påpekar SuPers expert Sari Ilonummi.

– Andelen stödarbete ska räknas ovanpå den dimensionering som fastställs i tillståndet. I ett svar konstateras att ”något slags prassel i kulisserna förekommit, men åtgärderna når ännu inte det praktiska arbetet”. Det här speglar bra situationen.

Enligt Ilonummi är stämningarna bland SuPermedlemmarna besvikna. Med lagändringen ville man ingripa i de försummelser som upptäckts på vårdhem och förbättra klient- och patientsäkerheten. För SuPer är det också viktigt att arbetstagarnas belastning minskar.

På basis av enkäten har lagändringen endast på några få arbetsplatser tagit sig uttryck i konkreta åtgärder, ändringar i arbetsbeskrivningar, utökad personal eller köp av tjänster.

Arbetsgivarnas förklaringar duger inte

Arbetsgivarna har i offentligheten hänvisat till den alltför strama tidtabellen, till de oklara anvisningarna eller till kostnaderna.

– Lagen bereddes tillsammans med arbetsgivarna för att ändringen inte skulle komma som en överraskning för någon. Myndigheterna har gett klara anvisningar om vilka arbetsuppgifter som ska räknas in i dimensioneringen. Nu finns det inte längre tid för förhandlingar, utan nu måste vi bara följa lagen, säger Sari Ilonummi.

De som svarade på SuPers enkät berättade att vissa arbetsgivare hänvisade till dimensioneringen i en enhet där minimikravet redan överskrids. Tolkningen är emellertid felaktig. Dimensioneringen ska vara större än det minimum som fastställs i lagen ifall det verkliga behovet av personal är större, exempelvis om klienterna kräver mycket vård.

Trots allt ser vi ljus i tunneln, för det är inte möjligt att kringgå lagen i det oändliga. Övervakningen av att lagen följs ligger på varje kommuns ansvar. Utifrån enkäten som nu publicerats finns det alldeles tillräckligt med jobb också för fackförbundet.

– Vi gör allt vi kan för att myndigheterna ska ta itu med missförhållanden. Vi har också gett enkätresultaten för kännedom till Valvira och till social- och hälsovårdsministeriet, påpekar Ilonummi.

Text: Merja Suomalainensuperlehti.fi

Lagreformen av vårdardimensioneringen