6.3.2018

Avtalslösning för privata socialservicebranchen

Förlikning har under riksförlikningsmannens ledning uppnåtts i den privata socialservicebranschens arbetskonflikt. Avtalsförslaget har 5.3.2018 godkänts av Tjänstemannaförbundet ERTO:s, SuPer:s och Tehy:s administrationer samt av hälso- och socialvårdens förhandlingsorganisation TSN rf.

Förbudet mot övertid och byte av skift upphör omedelbart. Hotet om strejk vid privata daghem och inom omsorgen återtas också.

Avtalsperioden börjar 1.2.2018 och upphör 31.3.2020.

Lönerna höjs

• 1.4.2018 med 1,33 % generell höjning och tabellhöjning samt
  • 1.4.2019 med 1,34 % generell höjning och tabellhöjning.

Därtill genomförs under avtalsperioden två höjningar av minimilönerna, inriktade på miniminivån i respektive lönegrupp:

• 1.6.2018 höjs minimilönerna med 0,9 % och
  • 1.6.2019 höjs minimilönerna med 1,0 %.

Ingen lokal pott utdelas utan alla höjningar kommer via antingen generell höjning eller höjning av minimilönerna. Under avtalsperioden stiger minimilönerna med totalt 4,57 %.

Dessutom avtalade parterna om bland annat en löneutredningsarbetsgrupp. Skrivningen innehåller bindande åtaganden om höjning av minimilönerna också under kommande avtalsperioder. Arbetsgruppens syfte är att minska de ogrundade löneskillnaderna mellan uppgiftsspecifika medellöner i socialservicebranschen och kommunsektorn. Parternas avsikt är att införa minimilönehöjningar också i löneuppgörelserna efter den avtalsperiod som utgår 31.3.2020. Utgångspunkten är att lönehöjningarna inriktas på minimilöneklassen i respektive lönegrupp. Inte heller under följande avtalsperiod blir det några lokala potter.

Alla arbetsgivarförbundets radikala förslag om försämrade arbetsvillkor kunde förhindras. Endast längsta tillåtna tid för provtid ändrades i enlighet med lagen till sex månader.

Lösningen innebär stärkt ställning för alla med nollavtal och för dem som arbetar deltid. I kollektivavtalet intogs bestämmelser både om fast arbetstid och om lön under sjukledighet för dem som har varierande arbetstid.

I kollektivavtalet tillades dessutom skrivningar om kafferast och utbetalningen av semesterpengen tidigarelades med en månad. Uppgörelsen innehåller också skrivningar som tydliggör lönesystemet och bestämmelser som förbättrar ställningen för personalens representanter. Avtal ingicks också om några arbetsgrupper, så som utredning av möjligheterna att övergå till en årssemesterkalkyl på basis av fem dagar.

Förhandlingarna var ytterst svåra och de försvårades märkbart av att arbetsgivarförbundet hade förbundit sig att följa EK:s så kallade allmänna linje, det vill säga ett maximibelopp för lönehöjningar. Denna allmänna linje har också riksförlikningsmannen bundit sig vid och vår bedömning är att inte ens mer omfattande strejker skulle ha gett bättre resultat.

Vi tackar alla våra medlemmar för att ha deltagit i förbudet mot övertid och byte av skift. Utan ert stöd skulle avtalet vara betydligt mindre fördelaktigt.

Tillsammans är vi mer!

HÄLSO- OCH SOCIALVÅRDENS FÖRHANDLINGSORGANISATION TSN RF

ERTO rf                             SuPer rf                               Tehy rf

Mer information www.superliitto.fi och www.tsn.fi