24.8.2020

Depatt: Utbildningsnivån måste säkras även under Coronakrisen

Sjukvårdssektorn är en betydande sektor i samhället och klienten måste kunna lita på vårdpersonalens expertis.  Utbildningsnivån får under inga omständigheter sänkas: varken på grund av sparåtgärder eller på grund av Coronakrisen.

Jag är oroad över de förändringar som under de senaste åren har gjorts beträffande närvårdarexamen. Mängden teoriundervisning har till exempel minskats, och arbetsplatsutbildningens andel har ökats.

Tillräcklig teoretisk kunskap är grunden för att studenten ska förvärva praktiska färdigheter under arbetsplatsutbildningen. Det är också en förutsättning för kund- och patientsäkerheten samt den anställdas egen arbetssäkerhet. En stark teoretisk kunskap måste upprätthållas.

Coronakrisen har fört med sig många typer av utmaningar för arbetsplatsutbildningen. Utbildningsinstitutionerna rapporterar att möjligheterna till praktik under våren har varierat. De har i viss mån fortsatt som vanligt, och en del vårdinstitutioner har önskat ännu fler studenter. Inom hemvården har praktikplatser ändrats för klientens säkerhet, så klienterna inte besöks av många olika människor.

Enligt de kontakttaganden SuPer har fått har det varit svårare att få praktikplatser och praktiken för ett antal kandidater har avbrutits. Coronan har för flera förorsakat förseningar, och examen har i värsta fall skjutits upp i sex månader.

En del av studenterna känner oro för sitt framtida yrke. De undrar över om de ska klara av att utföra sitt jobb under betungande förhållanden och eventuellt under exceptionella omständigheter och för hur lång tid.  Den förändrade situationen förutsätter mycket information och vägledning redan under studierna och tillräcklig kompetens måste också säkerställas vid distansutbildning.

Beredskapen för distansinlärning varierar mycket individer emellan och vissa elever behöver mer vägledning. En god kompetensnivå och förtroende för ens egen kompetens ger bättre förutsättningar för att fungera under utmanande förhållanden.

Vårdbranschens uppskattning har också utgjort ett av studenternas samtalsämnen. Branschvalet har gjort vissa elever betänksamma, eftersom vårdarna inte verkar uppskattas ens i svåra situationer.

Biobiljetter och andra mindre gester uppfattas främst som kränkande. Den av Corona orsakade arbetsbelastningen är så stor att dessa små gester känns som om arbetstagarnas verkliga situation inte riktigt förstås.

Under en kris av den här typen borde vårdarna betalas ett Corona-tillägg, vilket skulle öka känslan av rättvisa. Omsorgssektorn har på grund av statens och kommunens ekonomi under flera år varit tvungen att vara flexibel, och flexibiliteten borde vara ömsesidig.  Förtroendet för rättvisan inom arbetslivet måste ökas genom konkreta åtgärder.

Silja Paavola
Ordförande för Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer