4.3.2016

Drog landets regering undan mattan för avtalet om stärkt konkurrenskraft?

Senast på måndagen får vi veta om de nya kraven som ställts av Sipiläs regering har dragit undan mattan för avtalet som centralorganisationerna har förhandlat fram.

SuPers förbundsstyrelse har förberett sig för branschspecifika förhandlingar utifrån det förhandlingsresultat som STTK har godkänt. Efter de branschspecifika förhandlingarna gör man bedömningen om SuPer kan godkänna avtalet. Förhandlingarna ska vara slutförda senast 31.5.

Idag, fredag, ser det ut som om landets regering genom sitt eget handlande har fått förbunden att ett efter ett förkasta förhandlingsresultatet och tacka nej till branschspecifika förhandlingar. Det slutgiltiga beslutet fattas ändå av regeringen.

Arbetsmarknadscentralorganisationerna har förutsatt att regeringen genomför de i regeringsprogrammet inskrivna skattesänkningarna samt avstår från de extra nedskärningarna på 1,5 miljarder och skattehöjningarna som enligt regeringsprogrammet är ett alternativ till samhällsfördraget. Efter förhandlingsresultatets offentliggörande kom regeringen genast ut med nya krav och kunde inte lova att extra nedskärningar inte görs, eller att de utlovade skattesänkningarna skulle förverkligas. Därigenom vägrade regeringen godkänna avtalet som centralorganisationerna hade förhandlat fram.

Ifall avtalet om stärkt konkurrenskraft misslyckas börjar SuPer förbereda sig för förhandlingar på förbundsnivå.