4.1.2019

Kolumn: Handledaren behöver tid för den studerande

Jag vill börja det nya året med att tacka för det gångna och önska allt gott för det nya året. SuPer-medlemmarna har gjort sitt arbete med berömliga betyg och fortsätter på samma sätt. Senast skrev jag om hur många olika slags arbetsuppgifter man möter SuPer-medlemmar i. Ibland glömmer vi bort hur viktig och krävande ställning SuPer-medlemmarna har inom vård och fostran, och hur mångas liv de påverkar med sitt arbete.

I början av året kommer det igen många nya studerande till branschen och en handledare ska utses för dem. Handledaren är en verkligt viktig person för den studerande, och chefen ska beakta det här i planeringen av arbetslistorna. Man måste ge tid till handledning av de studerande. Mycket har sagts om det här, men i det verkliga livet har läget bara försämrats.

Hur ska vi hitta en lösning på problemet? Det är utmanande, men det enda sättet är att du själv som handledare tar dig den tiden. Jepp, jag hör redan: Lätt att säga! När det inte finns anställda blir mycket ogjort och någon blir utan vård.

Så mycket vårdarbete har jag gjort att jag vet att vårdarens etik sätts på prov. Men vad händer om vi tänker annorlunda? Den här studeranden är min nya arbetskamrat i framtiden, och jag hoppas att min nya arbetskamrat är kunnig och vill lära sig mera och nytt hela tiden. Då kan jag som handledare leda honom eller henne i den riktningen.

Studierna har förändrats en hel del sedan min egen tid. Nu är man inte flera veckor i skolan och studerar teori, och det är dåligt. Teoristudier hör absolut till skolan. Under inlärningen i arbetet eller utbildningsavtalet, som termen nu lyder, är målet att man lär sig det praktiska. Teorikunskapen och den praktiska färdigheten är hopkopplade när du förstår vad du gör och vad som följer på det du gör.

All teorikunskap är förstås ännu inte på plats när en studerande kommer för att praktisera. Därför har en kunnig handledare till vars arbetsbeskrivning hör att klargöra och förklara saker och händelser utsetts för den studerande. Målet är att den studerande får den kunskap som behövs. För den här uppgiften ska handledaren ges tid. Hur ska någon kunna veta hur sårvård går till ifall inte handledaren har tid att gå igenom vad som sker i sårvården? Eller hur kan man iaktta utvecklingen när man leker med ett litet barn, både den kognitiva och den fysiska, ifall man inte gått igenom hur ett barn utvecklas?

Vi måste komma ihåg att en studerande är en novis på området. Den studerande behöver allas kunskaper och färdigheter för att nå den nivå som behövs i arbetet idag.

SuPer-medlemmarna arbetar ofta ensamma. De fattar självständiga beslut om sådant som de lägger märke till. Vården i hemmen och på servicehus kräver stor förmåga att fatta självständiga beslut och för det behövs flinthård yrkeskompetens. Den får man inte annanstans än genom utbildning och praktik på arbetsplatser tillsammans med en kunnig handledare.

Många arbetsgivare försöker använda studerande som vanlig arbetskraft. Här går man helt åt skogen. En studerande måste få vara studerande, för i lagens ögon är hon eller han det. Arbetsgivaren bär alltid ansvaret för att det finns tillräckligt många yrkespersoner i förhållande till patienterna i ett arbetsskift.

Vi ska alltså ta hand om de nya studerandena och göra deras studier inspirerande, men komma ihåg att en studerande också har ett stort ansvar för sina studier. Vi ska komma ihåg att också göra det viktigaste: Fråga den studerande om han eller hon redan är SuPer-medlem.

Hälsningar,

Silja