30.9.2020

Hurdant hade det här året varit utan yrkesutbildade SuPer-medlemmar?

Förbundsmötet har hållits och besluten fattats, stort tack till er. Intressebevakningsarbetet från utbildning till teman kring yrke och avtalsintressebevakning ända tills pensionen börjar löpa fortsätter med SuPer-medlemmarnas bästa för ögonen. Det här året har varit exceptionellt. Nästan hela året har coronan fört med sig nya utmaningar, men utmaningar finns ju till för att övervinnas.

Masker, handhygien och avstånd. Allt det här har ni SuPer-medlemmar fått pröva på sedan mars. De två första är möjliga i arbetet, men det tredje är omöjligt på grund av arbetets natur.  Sedan mars har SuPer-medlemmarnas arbetsmiljö varit mycket inrutad på grund av skydd mot corona och undvikande av smitta. Oberoende om arbetsplatsen befunnit sig inom småbarnspedagogiken, skolvärlden eller social- och hälsovården har det här året varit hårt både för arbetstagarna och för hela samhället.

Tänk bara hur svårt det hade varit utan er SuPer-professionella! Det har kommit anvisningar från alla håll och kanter, men er har man inte behövt servera med sked vad det är fråga om. Med er yrkeskunskap och kompetens är ni precis den mur som har hindrat viruset att spridas på äldrevårdsplatserna och många andra ställen. Ni har varit en stor del av den yrkesutbildade skara som hela Finland får vara tacksamt för. Tacken är förstås en fin sak, men som ni säkert har märkt har vi faktiskt krävt något konkret av staten. Vi följer fortfarande hur våra krav på coronaersättning beaktas just nu, när det ser ut som om antalet smittor skulle stiga.

Medan vi väntar på vårdbesluten skapar vi nya intressebevakningsförfaranden för dem som arbetar inom småbarnspedagogiken och skolvärlden. Coronan påverkar också det här, och vi kan inte besöka olika orter för att träffa medlemmar, utan träffarna består av webinarier och andra digitala evenemang. När vårdlandskapen kommer stannar de SuPer-medlemmar som arbetar inom småbarnspedagogik och skola på kommunernas lönelistor, och deras intressebevakning sackar inte efter. Er intressebevakning sker fortfarande hos SuPer och de lokala förtroendemännen. SuPer har en gedigen kompetens och ställning vid de här intressebevakningsborden. Också det ska ni ha tack för, ni är många som valt SuPer som sitt förbund.

För att bli professionell måste man först få en yrkesexamen. Vi har igen som förbund tagit starkt ställning till utbildningen. Vi har ofta framhållit, och vi fortsätter att hålla fast vid att teorikunskapen måste ges i skolan. En studerande ska få sin teorikunskap som närundervisning, inte genom självständiga studier. Vi har också trummat för att skolorna ska ha möjlighet att utnyttja gallrande lämplighetstest, och de ska bli rutin. De skolor som har tagit gallrande lämplighetstest i bruk har funnit dem bra, både bland studerande och lärare.

De studerande är kommande kolleger, som vi ska slå vakt om i varje stadium av studierna. Något i stil med texten på en tavla i SuPer-medlemmarnas rum, här översatt till svenska: ”Dela med dig av din egen kunskap och kompetens till studerande och nyexaminerade samt till andra nya arbetstagare.” När du har gjort det, kom då ihåg att fråga – Du är väl redan SuPer-medlem?

Silja Paavola
SuPers ordförande