11.1.2017

JHL, OAJ, SuPer och Tehy föreslår obligatoriska lämplighetsprov

Fackförbunden JHL, OAJ, SuPer och Tehy har idag överlämnat ett förslag om lämplighetsprov till undervisnings- och kulturminister Sanni Grahn-Laasonen. Fackförbunden kräver att man i samband med reformen av yrkesutbildningen och sote-reformen besluter om obligatoriska lämplighetsprov för SORA-studier. SORA-examina leder till yrken där de anställda ansvarar för andra personers hälsa och säkerhet.  Enligt förbunden måste lämpligheten för branschen bedömas redan innan studierna inleds.

Arbetslivs- och kundorienteringen som utgör det centrala temat i reformen av yrkesutbildning kan inte förverkligas om man inte redan vid antagandet av studerande tar hänsyn till aspekter som gäller patient- och kundsäkerhet samt tjänsternas kvalitet. Även vid antagandet av studerande inom sektorn för undervisning och fostran måste barns och ungdomars säkerhet tryggas.

Målet för SORA-bestämmelserna är att förbättra säkerheten inom utbildningen och arbetslivet efter studierna samt att öka utbildningens och examensarrangörernas möjligheter att reagera på den studerandes olämplighet och på säkerhetsfrågor som rör honom/henne.

- Det är i allas intresse att förbättra patient- och kundsäkerheten, trafiksäkerheten, säkerheten för minderåriga samt den studerandes egen säkerhet och de anställdas säkerhet i arbetsgemenskapen. Inom branscher där man ansvarar för andra personers hälsa och säkerhet ska man inte anta studerande utan ett lämplighetsprov, konstaterade ordförandena för JHL, OAJ, SuPer och Tehy när de överlämnade förslaget till minister Grahn-Laasonen.

Förbunden föreslår också att man ska sänka tröskeln för utbildningsanordnarna att under utbildningen bedöma den studerandes lämplighet och att öka antalet metoder att ingripa vid olämplighet som uppdagas under studierna. Förbunden föreslår även en lägre tröskel för ibruktagandet av drogtester. De metoder som utbildningsanordnarna har till sitt förfogande vad gäller att ingripa vid olämplighet har visat sig inte fungera och systemet är tungrott.

Inom förbunden är man även mycket oroad över det faktum att närundervisningen enligt lärarna och representanterna för arbetslivet orsakar problem: studerande kommer till en arbetsplats med svagare teorikunskaper än tidigare, vilket betyder att de anställdas ansvar för teoriundervisning ökar. De handledningsresurser som lärarna har tillgång till och stödet till arbetsplatserna har minskat. Vid en reform av yrkesutbildningen måste man ta hänsyn till det ökade behovet av undervisning och handledning på arbetsplatserna genom att garantera lärarna tillräckliga resurser att stödja den inlärning som sker på arbetsplatsen.

Mer information:
Ordförande Päivi Niemi-Laine, Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL, 040 702 4772
Ordförande Olli Luukkainen, OAJ, 0500 652 872
Ordförande Silja Paavola, Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer, 050 527 5085
Ordförande Rauno Vesivalo, Tehy, 040 587 4346