4.11.2020

Kolumn: Än en gång om personaldimensioneringen i äldreomsorgslagen

Det är november och fortfarande förekommer det att arbetsgivaren inte har visat för personalen hur lagens minimidimensionering 0,5 av vårdpersonal har beaktats på deras arbetsplats. Det är fortfarande oklart för arbetstagarna varför de måste städa, tvätta eller laga mat till alla invånare eller patienter.

Saken är mycket enkel: Arbetsgivaren är skyldig att bevisa för sina anställda att den från och med 1 oktober 2020 iakttar minimikraven i lagen när det gäller personaldimensioneringen. Minimidimensioneringen är 0,5. Så säger lagen.

För närvarande tar alltför många arbetstagare kontakt med förbundet och berättar att de inte har märkt någon skillnad i arbetet efter att den nya lagen trädde i kraft. Någonting är då galet, för förbundet har vattentäta bevis för att det på många arbetsplatser har funnits alltför få anställda som gör direkt vårdarbete.

SuPer har också fått anmärkningar för att förbundet vilseleder medlemmarna i fråga om indirekt arbete. Vi vilseleder inte. Vi har hela tiden berättat om lagens anda och syfte: Vårdarna ska ha tid för vårdarbete. I vissa fall kan indirekt arbete fortfarande höra till arbetet, men även då måste dimensioneringen av vårdpersonalen vara minst 0,5.

Jag förstår att lagen verkar råddig och det är den ju ifall arbetsgivaren inte har förberett sig på den. Arbetsgivarna har emellertid haft över ett år på sig att göra allt de kan för saken. Det har inte skett på alla platser. Arbetsgivarna hade tid att ge personalen ordinarie tjänster, de hade tid att mäta hur mycket tid vårdpersonalen använder på indirekt arbete, de hade tid att organisera arbetet så att minimidimensioneringen 0,5 av vårdpersonalen uppfylls 1 oktober 2020.

Vi går inte med på att SuPer-medlemmarna utan att protestera gör allt det arbete de hade innan lagen trädde i kraft. Ifall de gör det är arbetsgivaren skyldig att bevisa varför det är så.

Bästa sättet är förstås öppenhet. Det är bra att börja med egenkontrollplanen och dess offentlighet. Av egenkontrollplanen framgår det vad vårdplatsen lovar göra för klienten eller patienten. När den är gjord tillsammans med personalen är det bra att kontrollplanen finns utlagd så att alla kan se den. Öppenheten främjas också av att chefen tillsammans med personalen går igenom hur dimensioneringen 0,5 ska uppfyllas. Det kan inte finnas spökvårdare i arbete, utan riktiga människor. I det här läget behöver man inte gömma sig bakom GDPR, utan arbetsgivaren kan berätta att vi här har en brist på en sjukskötare eller närvårdare, men någon ska komma, och om inte så uppfylls inte måttet 0,5. Ifall ytterligare en anställd för stöduppgifter saknas uppfylls ingenting.

SuPer har ofta påpekat att dimensioneringarna ska räknas enligt den använda arbetstiden. Nu räknas de och det är bra. I beräkningen ska många omständigheter beaktas – deltidsanställda och frånvaro, ifall man inte fått en vikarie på heltid. Vad räknas med i vårdarbetet? Här ligger orsaken till att ansvaret för uppfyllandet av minimidimensioneringen av vårdpersonalen hör till arbetsgivaren och varför arbetsgivaren är skyldig att svara arbetstagaren: Arbetsgivaren har direktionsrätt att beordra en arbetstagare att göra en uppgift, men lagen bestämmer att dimensioneringen av vårdpersonalen alltid ska vara minst 0,5.

SuPer fortsätter sin kamp för saken som de tre musketörerna: En för alla och alla för en.

Silja Paavola
SuPers ordförande