6.6.2014

Kolumn: Fackligt arbete är också roligt

I maj hade fackavdelningarnas ordförande sina dagar där SuPer-ordförandena samlades. I många diskussioner framgick det att flera av ordförandena samtidigt hade två olika roller och verkade både som förtroendemän och som ordförande. I båda rollerna finns det arbete att göra, men samtidigt kan vi konstatera att arbetet ger lön för mödan. Den aktiva får mycket förstahandskunskap om kommande förändringar, om nya mål och i allmänhet om planer som påverkar arbetsplatsen, -uppgiften och -mängden.

Man skulle tro att det är trängsel till den här fina utsiktsplatsen, men så är det inte. Man har redan en tid i fackavdelningarna grubblat över hur man ska få medlemmarna att engagera sig i fackavdelningsverksamheten i allmänhet. Det här är en speciell ekvation. Många superiter är intresserade av arbetsgivarens alla utvecklingsplaner och av hur de kommer att beröra just deras arbete. Hurdan arbetsprofil, vilken löneutveckling och var är min arbetsplats. I nuläget kan man också undra över vem som kommer att vara min arbetsgivare i framtiden.  Det här är exempel på vad man diskuterar inom fackavdelningsverksamheten och sådant som ordföranden kan påverka. Det lönar sig alltså att gå med i fackavdelningen helt enkelt för att utveckla sin egen karriär eller för att man får kompisar från andra arbetsplatser.

Fackavdelningsverksamheten är en fritidssysselsättning bland andra. Där hittar man likasinnade människor. Gemensamt för oss är att vi hör till SuPer och vill förbättra något i vårt arbete. Arbetet i fackavdelningen är inte något man gör med rynkad panna utan här finns rum för glädje, intelligens och uppfinningsrikedom. Det centrala är ändå våra egna angelägenheter. Ingen annan än vi själva vet hur sakerna bör utvecklas. Det finns många utmaningar på arbetsplatserna på vilka vi försöker hitta möjligheter till lösningar och påverkan.

Vi är alla medlemmar av någon fackavdelning, vi har alla rätt att delta i fackavdelningens möten, bidra med information och få information. Det kan vara roligt och intressant att delta i fackavdelningens verksamhet, även om den i vissa frågor är väldigt formbunden. Från förbundet har vissa uppgifter pålagts för att informationen säkert ska gå ut i samma form till hela Finland. Mötena blir ändå precis sådana som deltagarna önskar. Det finns inte bara ett sätt att ge och få information. Också sakinnehållet kan bakas in i en gemensam aktivitet.  Det kan vara fråga om en sommarutflykt, en båtutflykt, en skidfärd eller någon annan gemensam aktivitet, som medlemmarna har lätt att gå med i.  I fackavdelningsverksamheten konkretiseras talesättet Tillsammans når vi längre.  När du nästa gång ser inbjudan till ett fackavdelningsmöte, gå då dit och för med dig din egen syn på verksamheten.  Samtidigt får du mer ut.

Men nu är det semestertider, och många fackavdelningar tar också ledigt. Ta ändå gärna en titt på din egen avdelnings webbsidor för att se om de planerar något skoj under sommaren.

Många av oss väntar på en förtjänad semester.  Den ska vi njuta av för fulla muggar. Förhoppningsvis ger den oss energi som räcker långt!

Trevlig sommar till alla, Silja