6.3.2015

Kolumn: Med Sote eller utan söker vi nu bra arbetsplatser

Sote söker nu sin form. Den kommer när den kommer, men medan vi väntar ska vi inte vara overksamma.  Jag får ofta höra att förbundet bara tar upp de dåliga sidorna i arbetet och inte vad bra man fått till stånd på arbetsplatserna. Missförhållanden i arbetet måste förbundet föra fram i offentligheten och dem måste man tala om, annars blir det ingen förändring. Men det är klart att det finns bra arbetsplatser där man har utvecklat arbetssätten och de här platserna ska lyftas fram.

Superiterna arbetar under ett stort förändringstryck. Ingen vet riktigt vad som kommer att hända härnäst. På alla håll går nu trumman om kommunernas dåliga ekonomi och man upprepar att vi inte har råd med den nuvarande verksamheten. Arbetet utförs ändå med yrkesskicklighet och hjärta och det utvecklas hela tiden. En fördjupning av kompetensen och utveckling av arbetet ingår i superiternas yrkeskompetens. Föremål för utveckling har bland annat varit ett rehabiliterande grepp om arbetet, individuell vård som utgår från patienten, säkerhet i vården, omsorgen och fostran samt evidensbaserad praktik. Det är synnerligen viktigt att öka och utveckla de här handlingsmodellerna och att göra allt synligt för att vi ska uppnå en bättre nivå.

SuPer har redan under flera år sökt och belönat bra arbetsgemenskaper. Under några år sökte SuPertidningen och presenterade fungerande arbetsgemenskaper under rubriken Aika hyvä työpaikka (En ganska bra arbetsplats). Senast belönade vi under Studiedagarna i Tammerfors två fina arbetsplatser bland många goda. Gemensamt för alla de belönade arbetsplatserna är att de har en lämplig personaldimensionering och att de också har beaktat vårdbehovet. Där jobbar man mångprofessionellt. Superiternas sektorövergripande kunnande värdesätts och kunnandet har tillämpats på ett brett fält. På många arbetsplatser har de anställda ett eget ansvarsområde som gör arbetet desto mer meningsfullt. Vårdarbetet är övergripande och organisationen förbjuder inte uppgifter som utbildningen ger kompetens för. För de anställda är också en öppen atmosfär i arbetsgemenskapen väsentlig. Receptet på en bra och framgångsrik arbetsplats är inte svårt, utan det är just vad SuPer alltid har fäst uppmärksamhet på i sin verksamhet.

Nu utmanar jag dig: när du märker att din arbetsplats är just sådan, så ta och anmäl det. SuPer är med i det riksomfattande programmet Mielekäs (Meningsfull), där man söker goda och attraktiva arbetsplatser. Om personalen mår bra, servicen fungerar och klienterna är nöjda är den goda arbetsplatsen också attraktiv.

Håll inte en bra verksamhet under skäppan utan gör den tillgänglig för alla. Du kan läsa mer här (på finska):
www.stm.fi -> Vireillä -> Kehittämisohjelmat ja -hankkeet -> Mielekäs-ohjelma

Hälsningar, Silja