8.9.2021

Kolumn: Småbarnspedagogikens personalbrist kan fortfarande lösas

Nyhetsrubrikerna talar om en riksomfattande brist på lärare inom småbarnspedagogiken. Likadant är läget i fråga om barnskötare för småbarnsfostran. Lagen om småbarnspedagogik minskade antalet barnskötare i förhållande till antalet lärare. Detta har barnskötarna förundrat sig över. Den tidigare modellen fungerade nämligen bra och barnskötarna kände att deras arbete var uppskattat. Branschen upplevdes vara attraktiv men nu är läget ett annat.

Lärare var det brist på redan före lagändringen och ändringarna har ytterligare förvärrat saken. Det har lett till att barnskötare vikarierar för lärare och till en fördjupad brist på barnskötare. Följden är att personer helt utan utbildning i branschen har anställts i stället för barnskötare.

Problemet är att lagen om småbarnspedagogik tillåter att en outbildad person anställs som barnskötarvikarie i branschen. Behörighetsvillkoren kan nämligen åsidosättas, för högst ett år i sänder. I praktiken lediganslås samma plats efter ett år och samma outbildade person kanske får fortsatt anställning.

SuPer ser det som ytterst viktigt att besluten om småbarnspedagogikens personalstruktur bättre än hittills beaktar att barnens intresse ska prioriteras och att relationen mellan barn och småbarnspedagogikens personal ska vara så kontinuerlig som möjligt.

Barnskötarna inom småbarnspedagogiken utför sitt arbete med stort hjärta och järnhård kompetens. Deras examen har gett dem kompetens för en verksamhet enligt de mål som lagen om småbarnspedagogik uppställer. I barngruppens vardag är barnskötarna de som är mest närvarande och som därför snabbast kan observera behov av stöd. Barn behöver under hela dagen omsorg och trygghet samt tillräckligt mycket behörig personal. För att lagens mål ska kunna uppnås måste barnskötarna få disponera tid för förberedelse av arbetet i stil med den arbetsplaneringstid som avsätts för lärarna inom småbarnspedagogiken.

SuPer motsatte sig nedskärningen av antalet barnskötare och förutsåg svårigheter i fråga om tillgången på arbetskraft. SuPer har föreslagit en mer funktionell personalstruktur för grupper med barn under 3 år. Denna kan åstadkommas så att varje grupp har två barnskötare och en lärare inom småbarnspedagogik. En sådan lagändring kan fortfarande åstadkommas mycket lätt och den skulle omedelbart minska personalbristen med uppskattningsvis 2 600 lärare inom småbarnspedagogik. Detta är ett snabbt sätt att lösa problemen med visstidsanställningar och den personalomsättning dessa leder till. Samtidigt skulle branschens dragningskraft öka och uppskattningen för barnskötarnas arbete med den.

Barnskötarna upplever att deras arbete inte åtnjuter samma respekt som tidigare. Detta är av stor betydelse för branschens dragningskraft. Ska småbarnspedagogiken bli mer attraktiv måste alltså arbetsbeskrivningar utvecklas och löner och arbetsförhållanden förbättras. Beprövat goda handlingsmodeller ska man hålla fast vid.

Silja Paavola
ordförande
Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer