5.10.2018

Kolumn: SuPer-medlem, ge inte upp

Förbundet får dagligen frågor om arbetstider, schemaändringar och löneutbetalningar m.m. I vår bransch har de felaktiga förfaranden ökat. De måste rättas till och kollektivavtalet ska följas.

Vi kan börja med arbetstidsschemat. Det är ett dokument som arbetstagaren måste få kännedom om en vecka innan det fastslås, och där ska inte planeras någon över- eller undertid. Inom kommunen planeras schemat normalt för tre veckor framåt och inom privata sektorn för tre till sex veckor framåt. Arbetstidsschemat får i princip inte ändras utan arbetstagarens tillstånd. Tillstånd ska även hämtas från chefen om man själv vill byta sitt arbetspass med någon annan.

Man ska även komma ihåg att vid periodarbetstid finns ingen flextid utan tiden definieras enligt perioden. Först när arbetstimmarna under perioden är avverkade börjar övertiden. Övertid utan medgivande från arbetstagaren kan förekomma enligt AKTA. Det ger möjlighet för arbetsgivaren att beordra övertid i samband med oväntad frånvaro, men inte ändringar i arbetstidsschemat. Enligt kollektivavtalet inom den privata sektorn ska man inhämta medgivande från arbetstagaren gällande övertid.

Dina rättigheter: Arbetstidsschemat är ett dokument som inte får ändras utan medgivande från arbetstagaren. Arbetsgivaren anger ofta orsaken till ändring vara att man är tvungen eftersom det inte finns tillräckligt med personal och patient- och klientsäkerheten äventyras. Arbetsgivaren måste se till att det på arbetsplatsen finns tillräckligt med personal som har utbildning inom vårdbranschen. Så om t.ex. vinterkräksjukan slår till är det inget skäl att säga att medarbetaren måste stanna kvar eller byta arbetspass med någon. Naturligtvis får man jobba över men det måste ersättas enligt kollektivavtalet, inte läggas på arbetstidsschemat. Ni har rätt att få ersättning enligt kollektivavtal som förhandlats fram. Ge inte upp dina rättigheter!

Ibland får vi frågan om inte allt arbete som man utför extra som deltidare är övertidsarbete. Nej, det är det inte för det skulle vara orättvist mot medarbetare som jobbar heltid. Enda undantaget är en person som jobbar som extra arbetskraft och utför arbetet under ordinarie arbetstid.

Nu måste alla lära sig att tolka sitt lönebesked. Jag vet att hos vissa är det så rörigt att det inte går att uttyda. Detta hör dock till arbetsgivarens uppgifter och denna måste kunna förklara och tydliggöra. Om det är svårt att läsa lönebeskedet ta kontakt med löneenheten och be om en förklaring. Många har fått veta att de inte får kontakta löneenheten utan de ska fråga chefen. Men nu är det så att inte ens chefen vet. Arbetsgivaren får aldrig förbjuda kontakter med löneenheten. Att betala lön är arbetsgivarens skyldighet och även att specificera redan betalt lön. Detta gäller även semesterlön. Enligt kollektivavtalet måste du få veta alla löneuppgifter.

En större utmaning som kommer ofta upp är studenthandledning. Jag vet att det kan vara svårt men man måste ta sig tid för studenthandledningen. Det nya utbildningsavtalet är verkligen svårt och problematiskt men nu eller aldrig måste man ge studenten tid. Detta är en utmaning eftersom det primära föremålet för alla yrkespersoner är vårdmottagaren. Här ska man fundera över vad för sorts arbetskamrat man vill ha i framtiden.

Handledning är krävande och studenten måste vara motiverad. Ibland är det bra att komma ihåg egen studietid, hur stolt man var över sitt framtida yrke. Största delen av studenterna är lämpliga för yrket och de blir bra SuPer-medlemmar när du som skicklig yrkesperson stödjer studenten i lärandet.

Hälsningar,

Silja