7.12.2018

Kolumn: SuPer-medlemmens arbetsprofil förändras

Talesättet Världen förändras och vi med den stämmer verkligen när man ser på SuPer-medlemmarnas arbetsbeskrivning.

En holistisk vård och människouppfattning är djupt rotade tankar i vårt arbete, oberoende av en människas ålder eller behov av vård. Super-medlemmarna arbetar på många områden inom socialvård, hälsovård och fostran. Arbetet växlar från traditionell vård och fostran till kontor, skola och instrumentvård.

Det viktiga är att människan alltid är i centrum. Mänsklighet styr SuPer-medlemmarnas arbete från livets första sekunder tills att människan, oberoende av ålder, inte längre behöver oss, utan klarar sig själv eller att livet tagit slut. Vårdpraxis och människans delaktighet i sin vård har förändrats överallt där SuPer-medlemmar arbetar. Vi måste se på hur förändringar i den övriga världen, den ökade kunskapen samt ändringar i lagar och förordningar påverkar vården och arbetsbeskrivningen. De fastställer arbetssätten.

SuPer-medlemmarna är nu ledsagare, handledare, vägledare och sparringpartner. Vi får ofta läsa i tidningarna hur en vårdare lyckats i sitt arbete: Patienterna eller de anhöriga tackar. Gemensamt för de här nyheterna är att vårdaren har sett människan som individ.

En sjukhuspatient behöver alltid hjälp. Patienten behöver medicin och sjukhusvård, men också att bli sedd och hjälpt i det som han eller hon inte klarar själv. SuPer-medlemmarnas insats är viktig för att vården ska lyckas.

Ett litet barn tillbringar en stor del av sin vakna tid på daghem. Det är klart att trygghet, omskötsel och fostran har stor betydelse. I år har lagen om småbarnspedagogik ändrats och det har lett till förändringar i arbetet. Efter en övergångsperiod ska det finnas flera barnträdgårdslärare än nu. Många arbetsgivare har redan ändrat praxis så att barnskötarnas tidsbundna anställningar inte har fortsatts, utan man har försökt anställa barnträdgårdslärare. Ibland har det lyckats, ibland inte. Ett litet barns största behov är en trygg vård: En egen vårdares famn, handledning, lek och stöd för den individuella utvecklingen. Också här har SuPer-medlemmarna en stor roll.

SuPer-medlemmar som arbetar med personer med funktionshinder har redan en tid haft att göra med ändrade lagar och förordningar. Handikappservicelagen definierar handikapp: Med handikappad avses den som på grund av skada eller sjukdom under långa tider har särskilda svårigheter att klara av de funktioner som hör till normal livsföring.

Vi kan säga att handikapp eller funktionsnedsättning är växelverkan med omgivningen. Det är fint att man äntligen tänker att en person med funktionsnedsättning inte är sjuk, utan har begränsade resurser. Personen behöver vård, men också när denna inte kan uttrycka sig är han eller hon en individ med egna behov. Personer med funktionsnedsättning bildar inte en homogen grupp.

SuPer-medlemmarnas arbetsprofiler är mångskiftande och föränderliga. I vårt arbete framträder det starkt att arbetet kräver flinthård yrkesskicklighet. Samtidigt ska mänsklighet, humanitet ingå i arbetet. Och det kan SuPer-medlemmarna!

Hälsningar,

Silja