3.5.2023

Kolumn: Tillsammans är vi starka när förhandlingar om anställningsvillkoren pågår

Ni har säkert märkt att SuPer har igång en stor kampanj för medlemsvärvning. Gå med i kampanjen och fråga om inte arbetskamraten redan är medlem i förbundet. Var inte alltför blyg. Många nya medlemmar har berättat att de hade önskat att någon ska ta upp frågan och erbjuda hjälp med anslutningen.

Många anser det vara självklart att frågor gällande anställningsvillkoren är beständiga och förbättras med tiden. Så är det också när arbetstagarna går med i ett fackförbund. Uttrycket Tillsammans är vi starka kan vara en kliché men i det här fallet är det sant. En färsk nyhet uppger att arbetstagarnas organiseringsgrad har minskat. Personer i vår yrkeskår vet varför det är värt att bli medlem i förbundet, men nu är det dags att berätta det även för alla andra.

Det är en stor villfarelse att alla anställningsvillkor i de nya förhandlingarna bara förbättras. När kollektivavtalen är öppna och förhandlingar pågår är allting öppet. Detta betyder att arbetsgivaren har en lista över vilka försämringar de vill ha med i det avtalet som det förhandlas om. I en sådan situation har medlemsantalet en enorm påverkan. Om 80 procent av personalen är medlemmar i förbundet blir vi hörda och vi kan tackla försämringarna. Om det bara är 20 procent av personalen som är medlemmar så ta en funderare över vem i så fall har makten. Det har betydelse om du är medlem eller inte.

Lön och löneutveckling är på tapeten just nu. På den offentliga sektorn är avtalet redan klart och det gäller till och med år 2025.  I avtalet för den offentliga sektorn ingår såväl generella påslag som belopp att förhandlas lokalt. I förhandlingar är personalbristen en stor fråga som inte försvinner av sig själv. Arbetsgivarna är oroade över tillgången till arbetskraft och både staten och även förbunden har räckt ut en hjälpande hand. Avtalet för den offentliga sektorn innehåller lokala löneförhöjningar och det är ytterst motiverat att använda de pengarna till att tackla vårdarbristen. I dessa förhandlingar är det den lokala huvudombudsmannen som förhandlar med arbetsgivaren hur de lokala beloppen används. Vid förhandlingsbordet är det onekligen betydelse hur många huvudombudsmannen ska representera, det vill säga hur många är anslutna till facket.

SuPer har även en heltäckande verksamhet inom intressebevakning. Förbundet bevakar och försvarar medlemmarnas rättigheter, utbildar och deltar på många sätt i medlemmarnas liv från student till pensionär. Till den helhetstäckande intressebevakningen hör SuPers värden:

Respekt – Vi respekterar medlemmarnas önskemål och förvandlar dem till våra målsättningar.

Ansvarsfullhet – Vi agerar utifrån fakta så ni kan lita på oss.

Mod – Vi arbetar för medlemmar utan rädsla och vi litar på våra förmågor.

Vårliga hälsningar

Silja