5.1.2017

Kolumn: Utmaningar finns till för att lösas

Vårdreformen, statens och kommunernas penningbrist, massarbetslöshet och osäkerhet inför framtiden. Framtidsutsikterna ansätter nu många och inte heller vårdarna undgår de här ofta otrevliga nyheterna. Har vi längre någon annan möjlighet än att fundera på vem som blir den som får släcka ljusen efter oss?

Jag kommer att tänka på historien om de två grodorna som ramlade ned i ett stort mjölkkärl. Efter att ha simmat omkring ett tag i mjölken konstaterade den ena grodan att det här klarar jag aldrig, och slutade simma. Grodan drunknade, men den andra fortsatte ihärdigt att simma. Efter en lång stund började mjölken tjockna och förvandlades till slut till smör. Grodan slutade simma och efter att ha vilat sig ett ögonblick på smöret hoppade den bort från mjölkkärlet.

SuPervårdarna och deras egen intressebevakare SuPerförbundet har upplevt många hårda utmaningar under de senaste åren och det finns fortfarande alldeles tillräckligt med utmaningar inom synhåll. Ibland ser det visserligen ut som om vi är de enda oliktänkarna. I andras ögon visar vi oss som käringen mot strömmen, men själva ser vi oss som laxar som stiger uppströms.

Den stora utmaningen den här vintern och våren är att få de nya kommunala beslutsfattarna att binda sig vid sådana tankar som har betydelse för vårdarnas arbete. Personaldimensioneringarna, vårdarnas krafter, rättvisa löner, tryggande av den professionella kompetensen och många förebyggande handlingsmodeller hör till de utmaningar och de mjölkkärl vi nu plaskar i. I de här sakerna har SuPervårdarna också grundliga kunskaper. En viktig uppgift för oss är att nu få de kommande kommunala beslutsfattarna att engagera sig i samma saker.

SuPer deltar på våren tillsammans med några andra fackförbund och med organisationer i den tredje sektorn som sysslar med att främja hälsan i hälsoprojektet Yksi elämä - Ett liv. Syftet med det här projektet är att sporra människorna att bättre ta hand om sig själva och att styra de kommunala beslutsfattarna att fatta beslut som bättre främjar kommuninvånarnas hälsa. Med hjälp av kampanjen ges alla kommunalvalskandidater exempel på handlingsmodeller som främjar hälsan och sparar kommunernas pengar. De kommunala besluten har stor betydelse för hur kommuninvånarna och vårdarna mår.

SuPer öppnar i slutet av januari egna webbsidor om kommunalvalet. Vi vill påverka så att barn, sjuka och äldre samt deras vårdare får tillräcklig uppskattning och uppmärksamhet i kommunernas och de kommande landskapens beslutsfattande. Vi vill trygga tillräckliga personaldimensioneringar, mindre gruppstorlekar och förnuftiga handlingsmodeller, där man utnyttjar vårdarnas hela professionella kunnande.

Jussi Salo