5.2.2015

Kolumn: De nya studerandena kommer

Bravo, nya studerande, ni har valt ett fint yrke! Närvårdare, liksom alla med yrkesutbildning på andra stadiet inom social- och hälsovård, behövs – deras kunskaper, skicklighet och interaktion. Utbildningen garanterar de här färdigheterna när alla satsar på den. Utbildningen har förändrats mycket under årens lopp. Förändringen kan delvis härledas till grundskolan, till hur man uppfattar de studerande, eller eleverna. Dels vill man att den studerande ska vara aktiv och skaffa sig kunskap, dels ska den studerande bara lära sig mekaniskt. Det är sant att man måste vara nyfiken i det här yrket, man ska alltid försöka hitta orsaken till varför eller hur en sjukdom inverkar på livsfunktionerna, varför och hur ett barn lär sig eller inte, hur vi bäst sköter en sak med hjälp av vård och fostran. På de här frågorna ger utbildningen svar.

I studierna måste man börja från grunden, med de gemensamma studierna. Allt emellanåt kritiserar de studerande det att utbildningens innehåll inte svarar på utmaningarna. Utbildningens innehåll är ständigt föremål för uppmärksamhet. Det är mycket professionellt. Samtidigt måste vi ändå se till att utbildningen är tillräckligt allmänbildande. Utbildningen är periodiserad. Dels har vi studier i teori, och då studerar man i skolan under ledning av en lärare eller på distans eller som grupparbete. Dels har vi praktisk träning på arbetsplatser, och där är handledaren någon av kollegorna. Här har en stor förändring skett under de senaste åren. Även om skolan ansvarar för studiernas innehåll har den studerande själv allt större ansvar för sitt lärande.

Den studerandes roll är något som diskuteras ofta och mycket. Handledaren på arbetsplatsen, den studerande och läraren fastställer tillsammans hur den studerande bäst uppnår målen i det delområde som han eller hon håller på att lära sig. Ett smidigt samarbete mellan läraren och den studerande önskas på arbetsplatserna, det förbättrar studieresultatet. Arbetsgivarnas insats, särskilt den tidsanvändning de beviljar, är av största vikt: den kan ge både handledaren och den studerande en möjlighet att uppnå utbildningsmålen.

Arbetsplatshandledaren har en cent-ral roll när det gäller att stärka den studerandes egen delaktighet och väcka hans eller hennes nyfikenhet på de kunskaper och färdigheter det kommande yrket kräver. Det är ytterst viktigt att handledaren uppmuntrar den studerande att ta i bruk de nya handlingssätt som han eller hon fått i skolan. När handledaren samtidigt med sin egen yrkeskunskap också kan visa andra sätt får den studerande en mångsidig bild av hur man ska handla. Det konstateras ofta att de studerande är arbetsplatsernas salt. De sysselsätter, för med sig nya utmaningar, de till och med ifrågasätter de rådande handlingsmönstren. Många konstaterar att man önskar förändringar och impulser på arbetsplatserna, och här är de studerande i nyckelposition.

När de nya studerandena nu kommer igen, önska dem välkomna och lär dem bli elitvårdare, sådan som ni själva är. Samtidigt är det bra att påminna om vilken organisation som driver deras sak – och det är ju SuPer J.
 
Hälsningar, Silja