16.5.2023

KT och huvudavtalsorganisationerna inom kommun- och välfärdssektorn lyfter fram det offentliga arbetets värde

KT och huvudavtalsorganisationerna inom kommun- och välfärdssektorn inleder vid arbetsmarknadsseminariet i Lahtis den gemensamma kampanjen Suomen tärkein sijoitus (Finlands viktigaste investering) om det offentliga arbetets betydelse.

I Lahtis inleds denna tisdag ett arbetsmarknadsseminarium för kommun- och välfärdssektorn med cirka 600 företrädare för arbetsgivare och personal. Vid seminariets paneldebatt lyfter Kommun- och välfärdsområdesarbetsgivarna KT, Förhandlingsorganisationen för offentliga sektorns utbildade FOSU, Offentliga sektorns union JAU och Social- och hälsovårdens förhandlingsorganisation Sote fram det offentliga arbetets värde och betydelse i samhället.

Arbetsmarknadsseminariet utgör startskottet för kommun- och välfärdssektorns huvudavtalsorganisationers gemensamma kampanj Suomen tärkein sijoitus (Finlands viktigaste investering) som lyfter fram hur viktigt det offentliga arbetet är. Arbetsplatser inom kommun- och välfärdssektorn samt branschorganisationer utmanas att delta i kampanjen. De kan utnyttja kampanjmaterialet bland annat vid publicering i sociala medier eller som utskrivbara affischer.

Du hittar kampanjmaterialet på KT:s och organisationernas gemensamma webbplats för arbetslivsutveckling under rubriken Tärkeissä töissä. De sociala medierna för Tärkeissä töissä är @tarkeissatoissa (Twitter och Instagram) samt Tärkeissä töissä (Facebook och LinkedIn). Hashtaggen för kampanjen är #tärkeinsijoitus.

Kommun- och välfärdsområdesarbetsgivarna KT
Verkställande direktör Markku Jalonen, tfn 040 547 7710
Förhandlingschef Anna Kukka, tfn 050 347 9342 (mer information om kampanjen)

Förhandlingsorganisationen för offentliga sektorns utbildade FOSU