30.9.2015

Ordförande Paavola: Nedskärningarna som berör sjukdagar och semestrar för med sig prövningar för arbetsförmågan och inkomsten inom vårdbranschen

SuPer godkänner inte som sådana de nedskärningar som regeringen presenterade 28.9. I regeringens meddelande till riksdagen har man avstått från nedskärningar av söndags- och övertidsersättningar. Dessa nedskärningar har blivit ersatta med nedskärningar av semesterpengen. De övriga planerade nedskärningarna är i stort sett samma som tidigare.

– Det är fortfarande fråga om tvingande lagstiftning. Det är oerhört viktigt att arbetsmarknadsparterna också i fortsättningen kan avtala om dessa frågor, säger SuPers ordförande Silja Paavola.

– Sparåtgärder som gäller sjukdagar och förkortande av semestern inverkar i hög grad på närvårdarnas och primärskötarnas arbetsförmåga och lön. Man borde granska arbetslivet på längre sikt och undvika lösningar som i verkligheten för med sig högre kostnader på grund av förlorad arbetskraft. Man måste främja arbetsförmågan i alla situationer. Sjukledigheter kan inte undvikas eftersom vårdarbetet är fysiskt tungt och smittorisken är hög. Karensdagen och de följande åtta dagarna med lägre lön vid sjukledighet har stor inverkan på inkomsten för småinkomsttagare.

Arbetsmarknadscentralorganisationerna fortsätter förhandlingarna och söker alternativa lösningar i stället för regeringens planer på tvingande lagstiftning. Det finns ännu några veckor tid. SuPers ordförande Silja Paavola tror att det är möjligt att hitta en gemensam lösning.

Riksdagen behandlar regeringens meddelande 30.9.