3.12.2014

Pressmeddelande: SuPers representantskap 27–28.11: Åldringars och barns rättigheter ska förbättras genom lagstiftning

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPers representantskap är belåtet med omsorgsminister Susanna Huovinens meddelande om att hon tänker framlägga äldreomsorgslagen för regeringens behandling med tanke på personaldimensioneringen. Huovinen anser att riksdagens tidigare linje förutsätter att man i lagen inför en minimidimensionering om 0,5 skötare. I riksdagen vägs nu uppskattningen av äldre personer och riksdagsledamöternas tidigare löften.

SuPers representantskap stöder även undervisningsminister Krista Kiurus avsikt att framlägga regeringspropositionen om småbarnsfostran för riksdagens behandling. SuPers representantskap hoppas på ett snabbt verkställande av den nya lagen om småbarnsfostran. Små gruppstorlekar och en tillräcklig mängd uppfostrare per grupp påverkar avsevärt barnens välbefinnande.

Personaldimensionering måste införas i äldreomsorgslagen SuPers mål är att en god personaldimensionering om 0,8 införs i äldreomsorgslagen. Detta utgör en förutsättning för god vård. Beslutsfattarna har lovat att öppna lagen om en enda enhet som erbjuder äldreomsorg dygnet runt underskrider minimidimensioneringen om 0,5 skötare i slutet av 2014. Enligt den utredning SuPer gjorde våren 2014 är cirka en femtedel av enheterna sådana. Enligt THL:s färska undersökning underskrider man fortfarande minimidimensioneringen i tio procent av verksamhetsenheterna inom äldreomsorgen. SuPers representantskap kräver att personaldimensionering införs i äldreomsorgslagen.

Man avser ta bort ett värdefullt liv från motiveringarna för åtkomst till anstaltsvård. Lagändringen träder i kraft den 1 januari 2015. All vård ska fortfarande utgå från ett värdefullt liv. Inom hemvården finns det många kunder som är i så dåligt skick att de skulle behöva vård dygnet runt. Varje åldring ska ha rätt till den vårdplats han eller hon behöver.

Verkställandet av lagen om småbarnsfostran måste accelereras Dagvården måste stödja en trygg barndom, och den har blivit allt viktigare med tanke på barnens välbefinnande. Man måste även säkerställa att förebyggande tjänster kan erbjudas hem i tid.

Vid förberedandet av den nya lagen frågade SuPer sina medlemmar om de centrala målsättningarna inom småbarnsfostran. 95 procent av de yrkesmänniskor som arbetar med barnvård väntade sig en gruppstorleksbestämmelse i den nya lagen.

Närvårdarna är den största gruppen inom småbarnsvården. Största delen av dem är utbildade inom vård och uppfostran av barn och unga, men man har även nytta av andra fackområden inom närvårdarutbildningen när man arbetar med barn och familjer. Läkemedelsbehandling av barn måste tryggas även inom dagvården. Närvårdarna har en viktig roll för läkemedelsbehandlingen.  Närvårdarna är den enda yrkesgruppen inom småbarnsfostran som är berättigad och skyldig att genomföra läkemedelsbehandling.

SuPer har mer än 86 000 medlemmar som är utbildade inom social- och hälsovården. De arbetar både inom den offentliga och den privata sektorn.