5.6.2014

Pressmeddelande: Viktigt att utveckla periodarbetstiden inom social- och hälsovården

Silja Paavola, ordförande för Finlands närvårdar- och primärskötarförbund, är nöjd över förhandlingsresultatet som uppnåddes den 4 juni gällande reformen av periodarbetstidsbestämmelsen inom kommunsektorn. Reformen har länge hört till SuPers målsättningar.

- Periodarbete är ett arbetstidssystem som är i allmänt bruk inom social- och hälsovården. Överenskommelsen är ett steg mot ett bättre arbetstidssystem, säger Paavola.

Förhandlingarna fördes mellan huvudförhandlingsorganisationerna inom kommunsektorn och KT kommunarbetsgivarna. Bestämmelserna träder i kraft den 1.6.2015. Målet med reformen är att göra AKTA-avtalsbestämmelserna om periodarbete enklare och klarare. Samtidigt vill man förbättra arbetshälsan och göra serviceverksamheten mer resultatrik.

Enligt förhandlingsresultatet är förändringarna följande. Den genomsnittliga längden för ordinarie arbetstid hålls oförändrad men utjämningsperioden bör vara 2-4 veckor. Vardagshelg sänker på gränsen för övertidsarbete. Bestämmelserna för en avbruten period ändras. Man får ha högst sju arbetsturer i följd. I arbetsskiftsförteckningen planeras hela ordinarie arbetstiden. Man får inte planera in övertid i arbetsskiftsförteckningen.

Till SuPer hör över 86 000 utbildade yrkespersoner inom social- och hälsovårdsbranschen både på den privata och den offentliga sektorn.