22.10.2020

Stämningen bland närvårdarna och primärskötarna tyder på en ökad risk för personalbrist mitt under coronavirusepidemin

Enligt en undersökning som genomfördes i oktober är redan mer än hälften av SuPers medlemmar nära att ge upp vad gäller deras arbete. Situationen har försämrats sedan i somras – risken för att vårdarna byter jobb är större än någonsin.

Enkäten utredde SuPer-medlemmarnas förhållningssätt till det dagliga arbetet, personaldimensioneringen, den finländska sjukvården och myndigheternas beslut rörande coronavirusepidemin. Den vanligast förekommande känslan i alla sammanhang var besvikelse som resultat av svikna förväntningar och löften. Nästan 40 procent uttryckte besvikelse gällande personaldimensioneringen, nästan 60 procent av de tillfrågade kände uppgivenhet och nästan 80 procent av de tillfrågade upplevde negativa känslor helt i allmänhet.

− Den väsentligt negativa känslomässiga fördelningen är relaterad till lagen om vårdardimensionering, som trädde i kraft i början av oktober, men hittills inte har medfört utlovad lättnad. Alla våra medlemssektorer upplever att det inte finns tillräckligt med personal, förklarar Päivi Jokimäki, SuPers kommunikationschef.

Vårdarnas utvärdering av den finländska sjukvården och myndigheternas beslut är tecken på koronavirusepidemins okontrollerbarhet. Förutom besvikelse var de vanligaste känslorna gentemot hälso- och sjukvården medkänsla gällande sektorns svåra situation samt rädsla. Förutom besvikelse orsakade myndigheternas agerande otillfredsställelse och rädsla. Rädslan indikerar ett hot och illustrerar den bristfälliga kontrollen av epidemin. Effekterna av dessa känslor på beteendet är till stor del negativa och förlamande.

– Allt eftersom coronavirusepidemin fortsätter börjar sköterskorna vara ordentligt utmattade. Svaren på och resultaten av varje perspektiv vi studerat indikerar en krissituation som på många sätt återspeglas i arbetet inom vårdens samtliga aspekter. Den ständiga användningen av masker orsakar också fysisk trötthet, betonar Jokimäki.

– Resultaten återger en oroande bild av vårdarnas och sjukvårdens situation samtidigt som den andra vågen av coronavirus för varje dag blir allt starkare. De känslor och beteendeanalyser vi studerat i flera månader tyder på försämrade omständigheter, en ökning av den känslomässigt svåra belägenheten och en förhöjd risk för vårdarnas branschbyte, säger Timo Järvinen, VD på NayaDaya Oy, som genomförde studien.

I studien som utfördes i början av oktober 2020 deltog 3 175 SuPer-medlemmar.

Bilaga:

Resultaten från studien om känslor och beteende hos SuPers medlemskap (på finska) (pdf)

Mer information

Päivi Jokimäki, kommunikationsdirektör, Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer rf, 09 2727 9243, paivi.jokimaki@superliitto.fi

Timo Järvinen, CEO, Co-founder, NayaDaya Oy, 040 505 7745, timo@nayadaya.com

SuPer har nästan 90 000 medlemmar som arbetar inom social- och hälsovården samt fostran inom den offentliga och privata sektorn.

NayaDaya Inc. reveals the way emotions and behavior interact with phenomena and brands. Through data, insight, empathy, and impact we empower responsible organizations, brands, and leaders to thrive and shape the world. News, data, and further information: www.nayadaya.com.