5.5.2023

SuPer: Arbetsgivaren ska garantera kund- och patientsäkerheten under den privata socialservicebranschens strejk inom serviceboende med heldygnsomsorg

SuPer har den 4 maj gett två varsel om strejk inom den privata socialservicebranschen. Strejkvarslet som riktar sig mot serviceboende med heldygnsomsorg omfattar de tidigare nämnda verksamhetsställena. Det arbete som utförs inom ramen för den privata socialservicebranschens kollektivavtal på de nämna verksamhetsställena omfattas av strejken. Arbetsgivaren ansvarar för kund- och patientsäkerheten under strejken. Serviceproducentens (arbetsgivarens) lagstadgade skyldigheter angående till exempel dimensionering ska iakttas även under strejken.

Välfärdsområdet, som ansvarar för att tillhandahålla tjänsterna, och den privata arbetsgivaren, som ska producera tjänsterna, ska på förhand ha skridit till beredskapsåtgärder inför eventuella störningssituationer, som till exempel strejker. Parterna ska i sitt serviceavtal ha avtalat om beredskap inför störningssituationer.

Arbetsgivarförbundet och välfärdsområdet har över två veckor innan strejkens inledande fått meddelande om strejken. Under den här tidsperioden ska arbetsgivaren utreda och utvärdera om det är möjligt att under strejken fortsätta erbjuda serviceverksamhet i enlighet med det som i lagstiftning och avtal stadgas om skyldigheterna. Lagen om ordnande av social- och hälsovård (8 § 2 mom.) förutsätter att välfärdsområdet har tillräckligt med kompetens, funktionsförmåga och beredskap för att kunna svara för ordnandet av social- och hälsovården, och det ska sörja för att tillgången till social- och hälsovårdstjänster motsvarar invånarnas behov under alla omständigheter. I sista hand ska kunderna flyttas över till välfärdsområdet för vård.

Strejkvarslet har även delgivits, förutom ovan nämnda aktörer, riksförlikningsmannen, regionförvaltningsverken samt Valvira. De övervakande myndigheterna har också i alla situationer en skyldighet att försäkra sig om att kundernas författningsenliga vård förverkligas och vid behov ska de ingripa i upptäckta fel.

SuPer har inom social- och hälsovårdsbranschen samt inom utbildningsbranschen cirka 85 000 utbildade proffs, som arbetar inom den privata och den offentliga sektorn.

Tilläggsinformation:

SuPers avtalsförhandlare Jukka Parkkola, tfn. 050 569 8710