31.1.2018

SuPer och Tehy kräver kompensation för nedskärningen av semesterpengen

Kompenseringen för nedskärningen av semesterpengen i den offentliga sektorn tas upp som smärtpunkt i kommunsektorns avtalsförhandlingar. Vårdorganisationerna SuPer och Tehy eftersträvar en kompensation för nedskärningen i år och nästa år i form av en separat ersättning som inte kan utgöra en del av de egentliga löneförhöjningarna.

Det är klart att lösningen med konkurrenskraftsavtalet inte kan återkallas, men löntagarna bör nu, när det ekonomiska läget klart har förbättrats och tillväxtprognosen höjts, få kompensering för avtalets nackdelar. Så här strikta sparåtgärder är inte längre motiverade.

Av SuPers och Tehys medlemmar, vars lönenivå även annars är tämligen låg, har det kommit många budskap om tråkiga effekter av nedskärningen i semesterpengen. I genomsnitt har kommunsektorns arbetstagare förlorat drygt 600 euro av semesterpengen, vilket innebär ett stort hål i en skötares lön och skötarna är tvungna att pruta ned på alldeles vanliga utgifter i vardagen. Medlemmarna betraktar även nedskärningen som orättvis, eftersom den endast gällde den offentliga sektorn.

Nedskärningen av semesterpengen känns inte bara bland skötarna, utan har också haft negativa effekter på kommunens skatteintäkter, köpkraften och därigenom på den inhemska efterfrågan och företagsverksamheten.

När det gäller nedskärningen av semesterpengen kan regeringen inte skjuta hela ansvaret till arbetsmarknadsborden, eftersom den själv kräver att arbetstagarna i det svaga ekonomiska läget ska delta i det gemensamma talkot. Förtroende byggs upp så att sparåtgärderna på motsvarande sätt luckras upp under tider av ekonomisk tillväxt. Annars består det gemensamma talkot endast av arbetstagarnas ensidiga tillmötesgåenden.

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer och  social- och hälsovårdens fackorganisation Tehy representerar sammanlagt cirka 250 000 utbildade anställda inom vårdbranschen.

Mer information:
SuPers ordförande Silja Paavola, gsm 050 527 5085