8.9.2021

SuPer om budgetmanglingen: Försummad äldreomsorg och småbarnspedagogik en fara för landets ekonomi och framtid

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPers ordförande Silja Paavola är bekymrad över tillgången på social- och hälsovårdstjänster och över hur vårdarna ska orka. Bristen på vårdare hotar medborgarnas grundläggande rättigheter och belastar personalen. Branschens dragningskraft måste stärkas med bättre lönevillkor och arbetsförhållanden. Enligt SuPer finns det inga andra möjligheter och staten måste ta på sig en del av kostnaderna. – Det är otänkbart att Finland inte i fortsättningen skulle ha råd att sköta om sina medborgare. Pengar måste styras till välfärdssektorn. Det sociala området, till exempel äldreomsorgen, får inte vara mindre gynnat, kräver Paavola.

Paavola säger att social- och hälsovårdstjänsterna och småbarnspedagogiken tyvärr ofta granskas endast ur en kostnadssynvinkel. – Det är trots allt dessa tjänster som möjliggör att många medborgare kan arbeta, att exportindustrin fungerar och ett ekonomin växer. Det är nödvändigt att inse välfärdstjänsternas betydelse och att se till att vi har tillräckligt många yrkesutbildade personer för att utföra dessa tjänster. Kärnfrågorna är kompetens, säkerhet och tillgång på personal. Att trygga detta måste vara statsbudgetens främsta mål.

Vårdbranschen har redan länge lidit av otaliga sparåtgärder som har beskattat arbetstagarnas ork och branschens dragningskraft. Den etiska arbetsbelastningen har kontinuerligt ökat; vårdarna kan inte ge klienten den tid hen egentligen skulle ha rätt till. Detta innebär en betydande belastning för vårdarna. De flesta söker sig nämligen till branschen motiverade av en vilja att ge sina klienter god vård.

Vårdare upplever sitt arbete som meningsfullt och många skulle vilja stanna kvar i branschen. Arbetet har emellertid redan länge varit så gott som omöjligt. Arbetsmängden och arbetsbelastningen i kombination med en usel lön gör det omöjligt att stanna kvar i branschen. Tusentals yrkesutbildade vårdare arbetar redan utanför vårdbranschen och med andra uppgifter. En del av dem är beredda att överväga en återkomst om arbetsförhållanden och lön fås i skick.

Vårdarbristen är en utmaning för Finland, överallt och i alla sektorer. Inom äldreomsorgen har läget redan länge varit kritiskt. Snart har vi en situation där de anhöriga tvingas sköta sina åldrande närstående hemma hos sig. Detta får mycket omfattande konsekvenser för arbetslivet och för möjligheterna att arbeta utanför hemmet.

– Aktningen för äldrevård är på en bedrövlig nivå i vårt land. För att lyfta den behövs modiga beslut och öronmärkta statsmedel, kräver Paavola.

Utbildningens kvalitet påverkar också tillgången till tjänster och branschens dragningskraft. Ur säkerhetssynvinkel sett är detta en tröskelfråga. SuPer kräver fortsättningsvis obligatoriska, nationella lämplighetstester för närvårdarutbildningen. Staten måste ge läroanstalterna finansiellt stöd för att genomföra lämplighetstest. – Under inga omständigheter får man pruta på utbildningens kvalitet eller längd, säger Paavola.

Med nuvarande utveckling undermineras grunden för hela välfärdssamhället. Det är inte frågan om endast vårdarnas löner och antal utan om att trygga ett fungerande samhälle, konstaterar Paavola.

Till SuPer hör mer än 90 000 yrkesutbildade personer inom social- och hälsovårdsbranschen och utbildningsbranschen. De arbetar inom den offentliga och den privata sektorn.

Mer information:

SuPers ordförande Silja Paavola, 050 5275 085