27.1.2017

SuPer på den nationella närvårdardagen: Yrkeskompetensen har stor betydelse

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPers ordförande Silja Paavola är stolt över närvårdarnas kunnande och utbildning. Utbildningen har utvecklats och utvecklas kontinuerligt för att svara upp mot arbetslivets varierande behov. Enligt SuPer bidrar bibehållandet av utbildningsnivån till att klara av de närmaste årens utmaningar inom social- och hälsovårdssektorn, där en yrkeskunnig personal spelar en central roll. SuPer har också krävt att de obligatoriska lämplighetsproven ska återinföras. Lämplighet för branschen är lika mycket i klienternas som i arbetstagarens intresse. Den nationella närvårdardagen firas nu för nionde gången på SuPers initiativ.

Idag finns det fler än 130 000 närvårdare i arbetsför ålder

Av alla kvinnor i arbetslivet arbetar närmare en tredjedel inom social- och hälsovården. Cirka 44 procent av närvårdarna går i pension före år 2020.

Uppskattningsvis 70 procent av närvårdarna arbetar inom den kommunala sektorn. Andelen närvårdare som arbetar inom den privata sektorn ökar. Närvårdare arbetar även som självständiga yrkesutövare och företagare.

Av SuPer-medlemmar inom kommunsektorn arbetar 30 procent på ålderdomshem och servicehus, 15 procent på hälsovårdscentraler, 15 procent på daghem, 15 procent i hemtjänsten och 10 procent på sjukhus.

Varje år utexamineras cirka 8 000 närvårdare. Fler än 1 000 närvårdare utexamineras årligen via läroavtalsutbildning. Cirka 7 procent avbryter sina studier, en del av dessa för att gå på moderskapsledighet. Sysselsättningsläget inom branschen är bra. Ändå blir fyra procent av de utexaminerade arbetslösa efter studierna.

År 2014 var andelen utländsk personal bland hälsovårdspersonalen, till exempel närvårdarna, 13 procent. De utländska närvårdarna kommer oftast från följande länder: Ryssland, Estland, forna Jugoslavien och Sverige.

Närvårdarna arbetar överallt inom social- och hälsovården

Närvårdarexamen har tio utbildningsprogram/kompetensområden: akutvård, vård och fostran av barn och unga, mentalvårds- och drogarbete, sjukvård och omsorg, munhälsovård, arbete med handikappade, arbete med äldre, kundservice och informationshantering, rehabilitering och fotvård.

SuPer har närmare 90 000 medlemmar som arbetar inom social- och hälsovården samt fostran, både inom den offentliga och den privata sektorn.