2.5.2018

SuPers representantskap 26–27.4: Hemvården hotas av sammanbrott

Representantskapet för Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer oroar sig för hemvården, där personalvolymen och klienternas behov inte möts. Enligt en utredning som SuPer har låtit göra är vårdarna bekymrade över vårdens kvalitet och över sin egen arbetshälsa. Många överväger att byta bransch och en del har redan bytt bana. Den etiska belastningen i arbetet blir alltför tung när det är omöjligt att utföra sitt arbete så väl som man vill och måste. SuPers representantskap kräver snabba åtgärder för att hemvården ska återfå hälsan.

Nordcare-undersökningen visar att äldreomsorgen i Finland har den svagaste personaldimensioneringen i Norden. I synnerhet inom hemvården är klienterna fler och i sämre skick än tidigare. Trots detta har de anställda inte blivit tillräckligt många fler. Under de senaste tio åren har känslan av otillräcklighet bland hemvårdspersonalen tilltagit, likaså våldet och hotet om våld. Möjligheterna att påverka sitt eget arbete har starkt försvagats.

Enligt SuPers nya hemvårdsutredning möts inte personalresurserna och klienternas behov, vilket innebär att det är omöjligt att genomföra vårdoch serviceplanerna med bibehållen kvalitet. Av de anställda upplever endast 19 procent att vård- och serviceplanerna förverkligas. Arbetsgivarna bryter mot lagens bestämmelser i fråga om vårdens kvalitet. Arbetsgivarna ingriper inte heller mot skadlig belastning av de anställda på det sätt som de enligt Arbetarskyddslagen borde.

Den psykiska och fysiska belastningen av hemvårdspersonalen är ett faktum som återspeglas också i vikariernas ovilja att arbeta inom hemvården. Det är numera ovanligt att man låter bli att anställa vikarier för att spara pengar, men allt oftare är det helt enkelt omöjligt att hitta en vikarie. I sådana fall tvingas den fasta personalen ta fler besök på sina redan överfulla klientlistor. Detta ger upphov till bekymmer och dåligt samvete eftersom vårdkvaliteten blir lidande. De anställda blir också fysiskt utmattade av den omänskliga arbetstakten och sjukfrånvaron har ökat. Närmare hälften av förmännen tar inte personalens oro på allvar.

Försök har gjorts att lösa hemvårdens problem bland annat med hjälp av system för arbetsstyrning och annan teknologi. Alltför lite eller ingen tid alls reserveras för förflyttning mellan klientbesöken. Det betyder att hemvårdaren tvingas pruta på tiden hos klienten och avstå från de pauser som finns inskrivna i kollektivavtalet.

Man har försökt utveckla hemvården på alla möjliga sätt utom att anställa fler vårdare. Tillräckligt många vårdare behövs emellertid och till det behövs pengar. Hemvårdens problem kan inte lösas genom att endast utveckla arbetsledningen.

SuPer har utarbetat ett formulär för krav på att arbetsgivaren äntligen ska axla sitt ansvar för att vård- och serviceplaner inte förverkligas. Representantskapet för SuPer uppmanar förbundets medlemmar att använda sig av formuläret.

Till SuPer hör 90 000 yrkesutbildade personer inom social- och hälsovårdsbranschen och utbildningsbranschen. De arbetar inom den offentliga och den privata sektorn.