17.9.2018

SuPer utlyser förbud mot övertid och skiftesbyte på arbetsplatser inom den kommunala och privata sektorn 26–28.9.

Landets regering avser att försämra anställningstryggheten i företag som sysselsätter färre än 20 personer. Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer utlyser förbud mot övertid och skiftesbyte inom den kommunala sektorn och på alla arbetsplatser inom den privata sektorn med början den 26 september kl. 6.00. Förbudet upphör den 28 september kl. 23.59. Förbudet mot övertid och skiftesbyte riktar sig mot regeringens åtgärder.

Regeringen försöker förbättra sysselsättningen genom att lindra kriterierna för individuell uppsägning i företag som sysselsätter färre än 20 personer. Detta leder till att arbetstagarna hamnar i ojämlika situationer och deras anställningstrygghet försvagas. Enligt SuPer finns det risk för att arbetstagare sägs upp på lösa grunder. – Fackets uppgift är att skydda sina medlemmar mot ogrundade försämringar, säger SuPers ordförande Silja Paavola. – Regeringen har inte rätt att försämra arbetstagarnas ställning på arbetsplatserna.

Under manifestationen utför SuPers medlemmar sina ordinarie arbetsskift, men går inte med på övertidsarbete eller skiftesbyte. Man går inte med på extra arbete eller på byte av arbetsskift på initiativ av arbetsgivaren. Inom vårdbranschen låter man utföra mycket övertidsarbete och lappar på så sätt ihop en alltför liten personal. Det är arbetsgivarens uppgift att alltid se till att det finns tillräckligt med personal och att patientsäkerheten inte äventyras. Patientsäkerheten får inte vara beroende av personalens flexibilitet.

Arbetsgivarna kan kalla huvudförtroendemännen till samtal om skyddsarbete och strejkgränser. Förbud mot övertid och skiftesbyte är inte en sådan åtgärd för vilken man måste komma överens med arbetsgivaren om detta. Skyddsarbetsförpliktelsen gäller endast tjänsteinnehavare och kan användas endast vid strejk. Förbud mot övertid och skiftesbyten är inte strejk.

Förbud mot övertid och skiftesbyten är en laglig åtgärd. Även om det inte skulle finnas ett förbud är arbetstagaren inte tvungen att gå med på övertid eller skiftesbyten.

SuPer har mer än 90 000 medlemmar som är utbildade inom social- och hälsovården samt fostran. De arbetar både inom den offentliga och den privata sektorn.

Mer information:
SuPers ordförande Silja Paavola, gsm 050 527 5085

Förbudet mot övertid och skiftesbyte gäller följande avtalsbranscher:

Det allmänna kommunala tjänste- och arbetskollektivavtalet AKTA
Kollektivavtal för den privata socialservicebranschen SOSTES
Kollektivavtalet för hälsoservicebranschen TPTES
Kollektivavtal för nyckelarbetsgivarna AVAINTA rf