17.10.2018

SuPer utlyser förbud mot skiftesbyte på arbetsplatser inom den kommunala och privata sektorn 22.10 – 4.11.

Regeringen fortsätter att bereda lagen som försvagar anställningsvillkoren för små företags arbetstagare. Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer utlyser förbud mot skiftesbyte inom den kommunala sektorn och på alla arbetsplatser inom den privata sektorn 22.10 – 4.11.

Förbudet mot skiftesbyte riktar sig mot regeringens åtgärder. Det inleds måndagen den 22.10 kl. 6.00 och upphör söndagen den 4.11 kl. 23.59.

Regeringen försöker förbättra sysselsättningen genom att luckra upp kriterierna för individuell uppsägning i företag som sysselsätter färre än 10 personer. Regeringens tidigare förslag omfattade företag som sysselsätter färre än 20 personer.

– Finslipningen av den planerade lagen så att den gäller endast företag som sysselsätter färre än 10 personer ändrar inte det faktum att arbetstagarna placeras i ojämlik ställning och arbetstagarnas anställningsskydd försvagas, säger ordförande Silja Paavola.

– Supers medlemmar arbetar i små privata företag inom social- och hälsovården och deras antal kommer att öka i och med vårdreformen.  SuPer kan inte godkänna att arbetsgivare får möjlighet att säga upp arbetstagare på enkla grunder. Vår uppgift är att skydda våra medlemmar.

Medan manifestationen pågår arbetar SuPers medlemmar normalt i sina arbetsturer, men är inte flexibla i fråga om skiftesbyten. Arbetstagarna går inte med på byte av arbetsskift på initiativ av arbetsgivaren. Det är arbetsgivarens uppgift att alltid se till att det finns tillräckligt med personal och att patientsäkerheten inte äventyras. Patientsäkerheten får inte vara beroende av personalens flexibilitet.

Arbetsgivarna kan kalla huvudförtroendemännen och förtroendemännen till samtal om skyddsarbete och strejkgränser. Förbud mot skiftesbyte är inte en sådan åtgärd för vilken man måste komma överens om åtgärder. Skyddsarbetsförpliktelsen gäller endast tjänsteinnehavare och kan användas endast vid strejk. Förbudet mot skiftesbyte är inte strejk. Förbudet mot skiftesbyten gäller inte tjänsteinnehavare.

Förbudet mot skiftesbyten är en laglig åtgärd. Även om det inte skulle finnas ett förbud är arbetstagaren inte tvungen att gå med på skiftesbyten.

Förbudet mot skiftesbyte gäller följande avtalsbranscher:

• Det allmänna kommunala tjänste- och arbetskollektivavtalet AKTA
  • Kollektivavtal för den privata socialservicebranschen SOSTES
  • Kollektivavtalet för hälsoservicebranschen TPTES
  • Kollektivavtal för nyckelarbetsgivarna AVAINTA rf
  • Kollektivavtalet för Studenternas hälsovårdsstiftelse YTHS
  • Kollektivavtalet för SEURE Henkilöstöpalvelut Oy
  • Kollektivavtalet för akutsjukvårdsbranschen

SuPer har 90 000 medlemmar som är utbildade inom social- och hälsovård eller fostran. De arbetar både inom den offentliga och den privata sektorn.

Mer information:
SuPers ordförande Silja Paavola, 050 5275 085

Svar på vanliga frågor om förbudet mot skiftesbyte