19.4.2021

SuPer vill att personaldimensioneringen utreds på arbetsplatserna

Har ett effektiverat serviceboende och en enhet för långvarig slutenvård lagenlig personaldimensionering? Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer har till stöd för de förtroendevaldas arbete utarbetat en räknare för kalkylering av dimensioneringen inom heldygnsomsorgen för äldre. Räknarens funktion bygger på den kalkyleringsformel som Institutet för hälsa och välfärd THL använder sig av.

Reformen av äldreomsorgslagen trädde i kraft den 1 oktober 2020. Lagändringen gäller effektiverade serviceboenden och enheter för långvarig slutenvård. Personaldimensioneringen ska stegvis öka och serviceproducenten har sedan lagändringen trädde i kraft varit ålagd att anslå skilda resurser för stödarbete. Från början av 2021 ska dimensioneringen ha varit 0,55 och från början av 2022 ska den vara 0,6. Från och med den 1.4.2023 ska dimensioneringen vara 0,7. Till dimensioneringen räknas endast det direkta klientarbetet; för indirekt klientarbete ska det finnas en skild personalresurs.

Ett av lagändringens syften är att vårdarna ska kunna koncentrera sig på vårdarbetet, vilket ger bättre vård. Om indirekt klientarbete ingår i vårdarens arbetsuppgifter ska den andelen inte räknas med i dimensioneringen. Enligt SuPers åsikt är den bästa lösningen att vårdarens arbetstid används för vårdarbete och skild personal anställs för stödarbete. Så skulle vårdens kvalitet förbättras samtidigt som branschen får stärkt förmåga att hålla kvar sina arbetstagare och attrahera nya.

Den i lagen stadgade personaldimensioneringen är ett minimum. Vid behov ska dimensioneringen vara större än så, till exempel på enheter för minnessjuka. Tillräckligt många utbildade vårdare ska anställas och dimensioneringen ska vara i skick under alla tider på dygnet.

Om dimensioneringsräknaren

De uppgifter som behövs för räknaren är antalet klienter på enheten samt antalet vårdare, det vill säga arbetstagare som utför direkt klientarbete. Dessutom behövs data om den arbetstid som varje arbetstagare under en treveckorsperiod har ägnat åt direkt arbete. När dessa uppgifter har fyllts i för var och en av arbetstagarna ger räknaren den verkliga dimensioneringen. Samtidigt meddelar den om denna dimensionering är lagenlig.

Om dimensioneringen är alltför låg måste saken tas till tals på arbetsplatsen för diskussion mellan närmaste chef, arbetsgemenskap och förtroendevald.

Räknaren kan studeras (på finska) i webben på adressen www.superliitto.fi/mitoituslaskuri

Till SuPer hör mer än 90 000 yrkesutbildade personer inom social- och hälsovårdsbranschen och utbildningsbranschen. De arbetar inom den offentliga och den privata sektorn.

Mer information: SuPers sakkunniga Sari Ilonummi, 050 341 6079